pophunters webb

5 tips för att lyckas med film i kommunikationen

Publicerad: 2 sep 2016

Allt mer innehåll på webben är rörligt, och experter uppskattar att ökningen kommer att fortsätta. Men kostnaderna för att producera film är höga och det är lätt att göra snedsteg och satsa fel. Petter Schanche, vd på Pophunters Film & TV, menar att företag kommer bli tvungna att stärka sin kompetens inom filmkommunikation för att nå fram i bruset.

Hur lyckas man med film i sin kommunikation?

– I grund och botten handlar det om att du som kommunikatör måste förstå filmmediets för- och nackdelar. När du ska använda det och inte. För det fungerar väldigt annorlunda jämfört med text, webb och poddar.

Har du något bra exempel på lyckad användning av film?

– Ett exempel många kommer ihåg är Volvos Epic Split. Det hade inte fungerat så bra om man istället filmat Volvos tekniska chef som berättar om det nya styrningssystemet, eller kanske en animation med sprängskisser om hur det fungerar.

Vilka typer av filmer fungerar inte?

– Generellt sett är film oslagbart för storytelling och känslomässig påverkan. En bra film kan skapa minnen för livet. Det funkar inte så bra för information och fakta, som man lätt glömmer bort efter några minuter.

Har du något bra exempel på misslyckad användning av film?

– Alla har vi sett dem: filmer med chefer som är osäkra framför kameran, har flackande blick,  och rabblar ett inövat manuskript rakt in i kameran. Det finns många andra, men detta är det absolut vanligaste.

Hur ser framtiden ut för filmmediet i organisationers kommunikation?

– Fler och fler organisationer börjar kommunicera med film, både på nätet men även offline i möten med intressenter. Vi ser en ökande trend av anpassning. Att kommunikatörer inser vikten av att anpassa det rörliga materialet för olika kanaler. Vad som går bra på TV behöver inte funka på Facebook, och så vidare. I några år har det också varit kvantitet före kvalitet – man har fokuserat på att göra något, men inte nödvändigtvis att göra rätt. Företagen kommer bli tvungna att stärka sin kompetens inom filmkommunikation för att nå fram i bruset. Så jag tror vi kommer att se en ökning av vassare, mer effektiv rörlig kommunikation inom de närmaste åren.

5 tips

1. Säg inte bara vad du menar – visa det istället!

– Ingen orkar lyssna på 15 minuter "talking heads" idag. Film är ett känslomedium, så använd de resurser som finns tillgängliga för att exemplifiera, dramatisera och göra något oväntat!

2. Börja med varför – inte vad och hur

– Börja med att definiera syfte, målgrupp och önskad effekt. Detta ger i sin tur vad filmen ska handla om och hur den ska se ut. Inte tvärtom.

3. Välj rätt sorts leverantör för jobbet

– Vem som helst kan hålla i en kamera idag, men att jobba med en aktör som förstår dig och har lång erfarenhet av kommunikationsarbete, lönar sig alltid på lång sikt.

4. Ha en plan för spridning/distribution

– Det är lätt att lägga massor med tid och pengar på en film, bara för att den ska ge några fjuttiga visningar på YouTube. Tänk efter före. Hur ska målgruppen nås med filmen? Vad ska få dem att vilja klicka? Lägg upp en tydlig plan för lansering och spridning, oavsett om det är en extern eller intern målgrupp.

5. Se upp med "tyckare"

– Det är populärt att tycka till om filmer som är under produktion. Alla har sina egna åsikter, och ska du gå alla till mötes blir slutresultatet ofta platt och intetsägande. Sätt istället ihop en liten feedbackgrupp att bolla manus och klippningar med, där alla är väl insatta i filmens mål, syfte och målgrupp. Alla andra kan få tycka när filmen är klar.


Den 7 september anordnar Pophunters Film & TV ett seminarium om hur man lyckas med film i sin kommunikation. Sveriges Kommunikatörers medlemmar kan kostnadsfritt gå på evenemanget.

Digitalt
loader
Laddar