Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Region Skåne: ”Planer är inget, planering är allt"

Snabbfotade Region Skåne samlade kraft både internt och i lokalsamhället för att möta utmaningarna under pandemin.

Region Skåne blev 2021 års vinnare av Stora Kommunikationspriset i kategorin bästa digitala kommunikation. Sveriges Kommunikatörer grattade kommunikationsdirektören Anna Strömblad till vinsten. Vet du någon som som förtjänar att vinna priset år 2022? Skicka in ditt bidrag här.

Stort grattis till vinsten! Har ni kunnat fira detta?
– Tack! Vi firade våra finalplatser redan före galan genom att samla alla kommunikatörer i Region Skåne i en ovanligt festlig digital upptakt med såväl interna hyllningar som inspo-föreläsning för att förbereda oss tillsammans även inför nästa utmaning, bortom priset. Resultatet är vinsten, utmärkelsen ser vi som ett fint kvitto.


Vad skulle du säga var den viktigaste delen i att ni vann detta pris?
– Vi har arbetat hårt för att driva användarfokuserad och sammanhållen kommunikation i kombination med mod att ta ut svängarna, och att nå ut kraftfullt via alla våra kanaler, inte minst de digitala. En viktig framgångsfaktor har varit det dagliga, konsekventa och kontinuerliga arbetet med innehåll och dialog med alltifrån invånare, ledning och medarbetare till media. Vi har aktivt lyssnat för att kunna vara mer relevanta. Vi har lyckats tydliggöra vilken skillnad kommunikation kan göra när en organisation är satt under hård press.


Vad har varit särskilt utmanande för ert kommunikationsarbete under 2020 och vad har ni lärt er av det?
– Inget är omöjligt. Under pandemin har informationsbehovet varit omåttligt och hastigheten högre än någonsin. För oss har tydliga roller och arbetssätt för synkning både inom kommunikationsfunktionen och i samverkan med andra fått allt större betydelse. Kommunikation får ofta stå för helhetstänk och vara mellanrumseliminerare, där har vi briljerat under pandemin. Men det innebär också högre krav på leverans. När man kliver fram och tar plats, måste man också våga fylla kostymen.


Vad har ni för förhoppningar och planer för kommunikationsarbetet framåt?
– Jag ser fram emot vår roll som ännu tydligare kommunikationspartner i samverkan med såväl verksamhet och ledning som målgrupperna vi riktar oss till. Planer är inget, planering är allt! 

Nu kan du skicka in ditt bidrag för Stora Kommunikationspriset 2022! Läs mer här