crowd

Så borde du använda sociala medier för att stärka ditt varumärke

Publicerad: 23 feb 2016

I en tidsålder då sociala medier som Facebook och Instagram tycks ha makten att bestämma över vem som får synas, menar Douglas Holt att vi lägger alltför mycket energi på att ta fram plattformsspecifika strategier som ska hjälpa oss att synas i en uppsjö av andra varumärken som konkurrerar om uppmärksamheten. Tyvärr är vi inte ensamma.

På YouTube har endast tre företag lyckats ta sig in på listan över de 500 största Youtube-kanalerna. Istället domineras mediet av unga talanger som PewDiePie, som oavsett budget klår multinationella företag med hästlängder när det kommer till viral spridning.

Trots detta, menar Douglas Holt att det aldrig funnits så många möjligheter för företag och organisationer att slå igenom när det kommer till att bygga varumärket. För att göra det är det dock dags att sluta jaga nästa trend och istället fokusera på att förstå och bemästra hur "crowdculture" fungerar.

Som exempel på företag som lyckats skapa innehåll bortom ren underhållning tar han upp bland annat Dove, Axe och Old Spice – tre varumärken som fått mycket uppmärksamhet för hur de positionerat sitt varumärke. Dove tar ställning för ökad mångfald genom att visa upp olika typer av utseenden och naturlig skönhet. Axe positionerar sig genom att lyfta mäns individuella stilar, medan Old Spice framgångsrikt rider på hipsterkulturen.

 

Läs artikeln

Branding in the age of social media

 

Varumärke
loader
Laddar