influencer

Så förstår du den nya generationens talande influencers

Publicerad: 25 sep 2017

Gästskribent: Tor Rauden Källstigen, vd på Signal Signal.

Mediebevakning är förmodligen inte det mest kittlande begreppet i det svenska språket. Kanske har du själv extraknäckt med att producera pressklipp i början av din karriär? Runt millenieskiftet rörde sig de etablerade mediebevakningsföretagen mot att även analysera digitala nyhetssajter och forum, men sedan dess har det inte gjorts många innovationsknop i branschen. Men nu händer det. Tack vare teknikgiganternas satsningar inom tal-teknologin öppnas nya möjligheter. Detta banar vägen för nya startups och lösningar inom fältet.

Den nya tidens mediala makthavare – snabba, roliga och frispråkiga

Idag har färgstarka karaktärer i Youtube- och podcasts helt tagit över det mediala rampljuset. De går inte längre att förringa som en ungdomsfluga. Kidsen vars karriärer började som sovrumsprojekt, har idag en stjärnglans som utklassar traditionella TV-kändisar. Med sylvassa kommentarer och ett hängivet följe kan de förvandla en kommunikationschefs liv från himmel till helvete och försätta dig i kris innan du hinner blinka.

Uttrycksformerna hos denna nya form av påverkare ställer krav på nya verktyg för omvärldsbevakning. När en PR-kris kan blossa upp i helt nya delar av medielanskapet, så behöver också dina metoder och verktyg anpassas.

Så anpassas mediebevakningen till framtidens influencerkanaler

Med de senaste årens framsteg inom tal-till-text teknik har röstanalys som verktyg omvärldsbevakning blivit verklighet. Det gör att det går att fånga upp ljud från sociala medier, podcasts och Youtube och omvandla till ett sökbart arkiv. Mediebevakning av talade kanaler har tidigare hanterats manuellt, vilket är omständligt och framförallt dyrt. Vi på Signal Signal är en av de allra första aktörerna inom automatisk bevakning av talade kanaler. 

Influencers är kommunikationslandskapets nya makthavare. För kommunikatörer innebär detta skifte ökade krav på nya typer av rutiner och verktyg för att förstå och navigera i det nya kommunikationslandskapet - där influencers regerar.


Tor Rauden Källstigen är vd på omvärldsbevakningsföretaget Signal Signal. Med hjälp av artificiell intelligens kan företagets tjänster fånga upp ljud, till exempel från podcasts, och omvandla det till ett sökbart arkiv. 

Vill du prova på tjänsten kostnadsfritt? Besök signalsignal.se

loader
Laddar