Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Så undviker du att dina mejl hamnar i spamfilter

Mejl är en fantastisk kanal, som kräver sitt arbete. Tänk om ditt mejl, trots all den tid du lägger ned på det, aldrig ens når mottagaren? Detta trots att mottagaren aktivt bett om att få ta del av ditt innehåll. Det är ett frustrerande slöseri när ditt mejl hamnar i skräpposten. Här får du sju råd om hur du kan öka chansen att dina mejl kommer fram.

Det sägs att nästan hälften av alla mejl som skickas världen över är skräpmejl, spam. Detta leder naturligtvis till att skräppostfiltreringen är en stark och snabbt växande verksamhet. Robotarna blir bättre och bättre, men därmed också mycket strängare när de filtrerar bort mejl som inte är relevanta för mottagaren. Vad som faktiskt är skräp är inte tydligt definierat, vilket gör att många mejl med relevant och värdefullt innehåll, som ditt, fastnar i skräpposten.

 

Undvik triggerord. Ett av de enklaste sätten för mejlklienten att städa ut spam är att sortera bort mejl baserat på vissa typer av ord eller formuleringar. Tyvärr kan även dina mejl sorteras bort om du använder dig av dessa. Många av de ord som triggar filtret är ganska klassiska ”spam-klingande” ord som bonus, rabatt, pengar, gratis, kampanj, tjäna pengar. Men även ord som kan uppfattas som mer milda som fantastiskt, möjlighet, frihet, triggar filtret. HubSpot har en gedigen lista på engelska ord som triggar skräppostfiltret. Detta är givetvis en lista som ständigt utökas för att förbättra spamskyddet.

 

Skicka i en lagom frekvens. Skickar du för ofta, även om mejlen har värdefullt innehåll, kommer dina läsare att skräppostmarkera. Långt ifrån alla vet konsekvenserna av att skräppostmarkera istället för att avregistrera sig. Och många vet, men är bekväma. Detta gäller även vid nästa punkt.

 

Gör det lätt att avregistrera sig. Det finns de som lockas till att försvåra dessa steg i hopp om att behålla en stor lista med prenumeranter. Då gör man sig tyvärr en björntjänst. Är det för krångligt att avregistrera sig kommer mottagarna istället att skärppostmarkera mejlen, vilket även kan påverka dina utskick till andra adresser.

 

Håll din lista ren. Se till att din mejllista bara består av existerande adresser och prenumeranter som vill få mejl av dig. För många studsande mejl triggar skräppostfiltren. Det är bara dumt att hålla en stor meljlista med icke-intresserade prenumeranter. Många mejltjänster tar betalt per mejladress, betala inte för sådant som inte ger avkastning. Ha gärna lite kunskap om dina prenumeranter så att du kan filtrera utskicken för att ge dem innehåll som är relevant för dem, vilket ökar chansen till engagemang och därmed chansen att klara sig förbi skräppostfiltreringen.

 

Ha responsivt innehåll. Det är vanligt att uppfatta det som att det är något fel på mejlet om innehållet inte är responsivt, det vill säga att det ser märkligt ut om du öppnar det i telefonen eller läsplattan. Risken för att bli skräppostmarkerad blir då högre.

 

Locka till engagemang. Det finns siffror som säger att nästan 50% av de som hamnar i skräppostfiltret gör det enbart baserat på ämnesraden. Oftast ska det bero på att du inte har en tillräcklig lockande ämnesrad för att få folk att öppna vilket gör att man tolkar dig som avsändare som irrelevant, vilket sänker dina chanser.

 

Ha relevant och ärligt innehåll. Filtreringen är idag så pass sofistikerad att den kan läsa av innehållet i ditt mejl. Tänk själv vad som får dig att reagera på huruvida ett mejl kan vara spam. Många utropstecken, eller många tecken generellt (inte emojis), flera olika starka färger och en blandning av typsnitt. Håll det rent – och ärligt. Hög öppningsgrad, det vill säga en väldigt lockande ämnesrad, men ett lågt antal klick på innehållet i mejlet är också en signal om att du inte mejllat relevant innehåll – kanske rentav skräp. Innehållet ska leverera det ämnesraden lovat.

 

Arbetar ni mycket med mejl finns det verktyg som noggrant går igenom ditt mejl och ser vad som kan trigga skräpfiltreringen i just ditt utskick. Generellt kommer man ofta långt, som med allt annat, med kvalitativt och engagerande innehåll.