team sca race boat volvo ocean 65

Segling och sponsring med SCA

Publicerad: 10 apr 2015

SCA är verksamt på nästan 100 marknader och har en mycket stor varumärkesportfölj. Varumärkena i sig själva har ofta väldigt hög kännedom och stora marknadsandelar på de lokala marknaderna, men det är inte lika känt vilket företag som står bakom produkterna.

Vill veta vem som står bakom

Studier visar att hela 67 procent av konsumenterna väljer att ta reda på vilket företag som står bakom en viss produkt. Ett av SCA viktigaste mål med satsningen är just att öka varumärkeskännedomen dessutom vill de stärka den interna kulturen inom SCA globalt.

Under ett lunchseminarium i Västra regionen berättade Gabriella Ekelund, Vice President Internal and Group Communications för SCA Hygiene Products, att deras satsning på Volvo Ocean Race startade redan sensommaren 2012 då det annonserades ut att SCA skulle delta med en egen båt med endast kvinnliga besättningsdeltagare. 80 procent av SCA kunder är kvinnor och de ville visa att "kvinnor kan". De valde därför en traditionellt manlig arena.

– Visst skapar det extra uppmärksamhet när man går mot strömmen, säger Gabriella Eklund.

Värde utöver tävlingen

Förutom själva tävlingen som pågår i nio månader och all den publicitet detta ger är själva stoppen, delmålen, viktiga för SCA. Det är i Racevillage som SCA har möjlighet till "add on"-aktiviteter. De bjuder in kunder, konsumenter, arrangera träffar med besättningen och mycket annat.

Hittills har hela 150 000 personer besökt SCA montrar i Race Village. Man har haft 1 500 kundmöten och mött över 150 journalister. Gabriella betonar att det verkligen lyckats fånga nya journalister som inte tidigare brytt sig om SCA som företag. Listan kan göra lång på hur SCA lyckats skapa uppmärksamhet med sin kommunikation runt tävlingen bland annat är Kronprinsessan Victoria gudmor till båten och prins Carl-Philip har seglat med på ett så kallat Inport race.

Seglingen pågår fortfarande och sista stopp och målgång för hela tävlingen sker i Göteborg veckan efter midsommar. SCA har ett lokalt arbetsteam i Göteborg som jobbar intensivt med arrangemanget och Sveriges Kommunikatörers medlemmar är självklart välkomna att mingla runt i Race Village på Bananpiren i Göteborgs hamn.

Text: Annika Lyche
Foto: SCA

Läs mer

Volvo Ocean Race

Varumärke
loader
Laddar