Seher Yilmaz om kommunikation som speglar mångfald och inkluderar

Publicerad: 24 jan 2018

Fotograf: Caroline Tibell

Rättviseförmedlingen har varit en föregångare i att hjälpa aktörer bli mer inkluderande i sin kommunikation. Berätta lite hur ni jobbar.

– Vårt arbete började enkelt – vi började med att bredda urvalslistor. När aktörer började höra av sig och ville ha vår hjälp insåg vi att vi hade en tonalitet, en metod och kunskap om hur man jobbar med jämlikhet. Vi hjälper organisationer genom att utbilda och skapa medvetenhet. Vi berättar om de strukturer som finns i samhället – och hjälper dem att förstå hur man kan skapa kommunikation som inte är kränkande och som når ut brett.

Ur ert perspektiv, vad är vanligaste felet i hur företag och organisationer lägger upp sin kommunikation?

– Det vanligaste felet är att enbart utgå från sin egen blick och sin egen omvärld – och inte förstå kontexten och hur mottagarna kommer att ta emot kommunikationen. Det handlar om att man saknar kunskap om eller vissa erfarenheter av exempelvis rasism eller ojämställdhet i den egna gruppen – då får man en väldigt homogen blick.

Går det att säga "gör så här, gör inte såhär", är det så enkelt?

– Det går att säga "var inte kränkande" men hur det ska göras eller inte göras – det finns inte ett definitivt svar på – men det går att säga vad de inte ska göra. Var inte kränkande.

Hur kommer det då sig att så många aktörer ändå misslyckas?

– Mycket handlar om att man saknar kunskap om normer och helst rekryterat kopior av sig själv för att det är bekvämt. Eftersom att hela branschen är rätt otillgänglig har många svårt att rekrytera utanför befintliga nätverk.

Hur ser du på utvecklingen de senaste åren? Blir det bättre/sämre?

– Det är idag fler som uppmärksammar "missar" som görs – sociala medier har gjort det lättare att snabbt reagera på och uppmärksamma kommunikation som känns skev. Detta kommer förhoppningsvis på sikt göra att det blir bättre då man inte längre kommer att kunna komma undan med kommunikationsmissar. Men att fler kommunikationsmissar uppmärksammas behöver inte betyda att det görs fler missar än tidigare – det visar ju egentligen bara att fler pratar om det.

Om du skulle välja ut en aktör eller en kampanj, som är en föregångare ur ett mångfaldsperspektiv, vilken väljer du då?

– Det är inte svårt att välja – frågan är tyvärr alldeles för enkel att besvara – det är Åhléns. Det borde finnas många fler exempel på aktörer som är konsekventa i sin kommunikation kring mångfald på samma sätt som Åhléns.

– Åhléns tar sig an mångfald utifrån flera perspektiv – exempelvis ålder när de ifrågasatte om man måste klä sig efter en viss ålder. Ett annat exempel är att de ifrågasätter sambandet mellan kön och kläder. De var också tidiga med att ha transpersoner som modeller och barnavdelningen är inte uppdelad utifrån kön.

På det här ämnet, vilka är dina bästa tre tips till alla kommunikatörer och marknadsförare där ute?

I nedanstående video delar Seher Yilmaz med sig av tre tips kring hur man kan arbeta med mångfald, vad som är viktigt att tänka på och vad man ska undvika.

 
Missa inte vår artikelserie om kommunikation och mångfald

Missa inte artikelserien om kommunikation som speglar mångfald där du får bekanta dig med:

1. Amjad Aloul om kommunikation som speglar mångfald

Amjad Aloul har beskrivits som en av Sveriges kunnigaste inom mångkulturell kommunikation och hans företag Crossborder Communication har sedan 1997 hjälpt myndigheter, organisationer och företag att kommunicera över kulturgränser och nå ut till målgrupper som man tidigare missat.

Läs artikeln här

2. Hediye Güzel om kommunikation som speglar mångfald

Hediye Güzel har en djupgående kunskap i frågor om demokrati och mångfald. Idag är hon presschef på Vision – tidigare har hon varit verksam som presschef på Botkyrka kommun och pressekreterare för Vänsterpartiets riksdagsgrupp och för Lars Ohly.

Läs artikeln här 

3. Freja Kalderén om kommunikation som speglar mångfald

Freja Kalderén är idag verksam som kommunikatör på Trafikverket. Därtill är hon författare till masteruppsatsen En för alla – men bara för en? Kommunikatörers föreställningar om mångkulturell kommunikationskompetens. Uppsatsen fick ett hedersomnämnande för bästa masteruppsats 2016 av Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet.

Läs artikeln här


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 700 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Loading...
loader
Laddar