Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Så skapar du en storyline för dina presentationer

Idag använder vi presentationsverktyg som till mestadels är fokuserade kring bild och text. Men är det verkligen det bästa sättet för att engagera dina lyssnare? Erik Dahlkvist har grundat den retoriska plattformen Hilma, och har över 25 års erfarenhet av att utbilda kommunikatörer i presentationsteknik. Här berättar han om hur du skapar fängslande presentationer – utan att luta dig mot bildbaserade presentationsverktyg.

En man som sitter i en röd fåtölj och ler mot kameran

Hur förbereder du dig inför en presentation? Förmodligen använder du dig av ett visuellt stöd, där du lägger in slides med bilder och långa texter. Denna metod har blivit en global standard för hur vi genomför allt från möten till seminarier, presentationer och kundpitchar – trots att det är långt ifrån effektivt när det kommer till att fånga publikens uppmärksamhet. Erik Dahlkvist menar att sättet vi presenterar idag inte utgår från lyssnarens behov. Han menar att vi behöver visa mer omtanke för publiken. 

 

– Istället för att bara visa slides arbetar vi på Hilma med en storyline. En storyline är till för att skapa ett sammanhang för lyssnaren, där presentatören utgår från vad publiken faktiskt behöver. Idag uppfattas cirka hälften av alla presentationer som bortkastad tid. Studier visar att detta beror på att folk inte förstår varför de är där och vad det är som sägs. En presentation består ofta av för många textbaserade bilder, där man konsekvent överskattar människans förmåga att ta in information. En storyline gör att det bildas en tydlig form för berättelsen.

 

En storyline förutsätter att du formulerar ett mål som gör det tydligt vad du vill åstadkomma. Din målsättning ska alltid vara att fokusera på lyssnaren, vad de ska förstå, lära sig och känna. Saknas ett mål bör du undvika att samla människor. Hilma hjälper dig att formulera ett mål för lyssnaren, och indikerar att du behöver fundera vad du vill med lyssnarna ett varv till – eller kanske avstå mötet helt.

 

Erik Dahlkvist: Vi är för självfokuserade när vi presenterar

 

Erik menar att detta snedvridna fokus beror på att vi är alltför självcentrerade när vi skapar presentationer. Människan är allt som oftast obekväm med att tala inför en grupp, vilket gör att vi prioriterar hur vi själva uppfattas i andras ögon. 

 

– Det är en överlevnadsstrategi som baseras på att få ett socialt godkännande från gruppen. Därför tenderar vi att fokusera mer på att vara korrekta snarare än att vara begripliga. Det för att ingen i gruppen ska kunna påstå att man har fel i sina påståenden. Man säkrar ofta upp sig genom att skriva ned lite för mycket fakta på presentationsbilder för att visa att man tänkt rätt. Men det är inte så man når människor, gruppen blir inte klokare utan snarare mer förvirrade. 

 

En naturlig konsekvens av detta blir att en stor majoritet av presentatörerna bara bryr sig om vad de själva ska säga och hur det ska framstå – men inte hur det ska tas emot av publiken. Det skapar sällan meningsfull tid i rummet. Kommunikation sker alltid när man möts.

 

Det här är en låst artikel. Logga in nedan för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också

 

Artikeln innehåller:

- 4 tips på hur du skapar en storyline 

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem