pophunters 21

Sluta informera, börja berätta

Publicerad: 15 apr 2015

Uppskattningar visar att 95 procent av innehållet på webben kommer att vara rörligt år 2020. Men att kommunicera ett budskap med video är en utmaning som kräver både kunskap och kreativitet för att få önskad effekt. På detta tema arrangerade Sveriges Kommunikatörers silverpartner ett frukostseminarium. Ett sjuttiotal deltagare kom för att utbyta tankar med branschkollegor och lyssna till företrädare för Pophunters Film & TV.

– Vi är hopplösa storytellers. Tanken är att beröra och lämna avtryck, som man bara kan göra med bra berättande. Rörlig bild är kraftfullt om man använder det på rätt sätt, inledde Petter Schanche, vd för Pophunters Film & TV.

Och om receptet på framgång med kommunikation i videoformat föreläste sedan David Stavenow, regissör och manusförfattare på Pophunters Film & TV.

– Magin ligger inte i att det rör sig. Det är inte därför vi sätter oss och tittar på tv på kvällen. Nej, det är för att någon har någonting att berätta.

Identifikation är målet

David Stavenow trycker extra mycket på att innehållet och berättandet bör komma i första hand, framför formen. Ett skakigt klipp inspelad med en mobiltelefon kan väcka mer känslor än en snyggt producerad video om det handlar om något som berör oss, och därmed får större effekt.

– Vi människor har det i oss att berätta historier. Vi hatar enformighet och vill ha dynamik, sa David Stavenow.

Åsa Wrenfelt, webbansvarig kommunikatör på Studiefrämjandet, var en av alla de som tog tillfället i akt att delta i seminariet.

– Det här var värdefullt. Nu har jag fått argument att använda när vi pratar om att producera videos.

Läs mer

Pophunters Film & TV

Är ditt företag eller organisation intresserad av att samarbeta med Sveriges Kommunikatörer? Kontakta Anna Treutiger, 08-653 16 29, för mer information.

Digitalt
loader
Laddar