mobile with hands

Omvärldsbevakning i sociala medier

Publicerad: 26 feb 2016

Att använda sociala medier i arbetet med omvärldsanalys är något som vissa företag och organisationer ägnat sig åt under flera års tid. I takt med framväxten av sociala medier, har området blivit en allt viktigare del att ha koll på.

För att hjälpa företag och organisationer att komma igång med det som brukar kallas "Social Media Intelligence" (Smint), har kursaktuella M-Brain tagit fram en e-bok inom området. Boken är skriven av Topi Lakso, senior analyst på M-Brain. Topi Lakso ger bland annat följande tips till de företag och organisationer som vill börja arbeta med Smint:

  • Lyssna innan du talar – se först till att förstå din målgrupp
  • Var redo att reagera – i sociala medier kan saker hända blixtsnabbt 
  • Nöj dig inte med att mäta – analysera och sök drivkrafterna bakom det du observerar
  • Akta dig för (för) enkla lösningar – hitta de mätetal och KPI:er som har betydelse för din verksamhet
  • Samla inte bara information – se även till att du skapar insikt och omsätter detta i handling.

E-boken Handbook of social media intelligence kan laddas ner kostnadsfritt hos M-Brain. Är du intresserad av att lära dig mer om omvärldsanalys, arrangerar Sveriges Kommunikatörer tvådagarskursen Nå framgång med effektiv omvärldsanalys.

Strategisk kommunikation
loader
Laddar