someday2019

Sociala medier – vad behöver en kommunikatör tänka på 2019?

Publicerad: 19 aug 2019

I år arrangeras konferensen Someday för 4:e gången och där är vi på Sveriges Kommunikatörer med som partner. Precis som tidigare utgår konferensen från vad du som marknadsförare eller kommunikatör behöver reflektera över just nu.

Nu så här drygt 15 år sedan Facebook startade är sociala medier mer moget än någonsin och något vi vant förhåller oss till. Men vi minns hur sociala medier vände upp och ner på mycket av det som traditionell kommunikation handlade om. Makten förflyttades till kunder, medborgare och influencers vilket gav förutsättningar för stora samhällsförändringar på både gott och ont men också saker som mer pratspråk, större krav på tillgänglighet, mer dialog och krav på att vara mer sociala istället för helt korrekta. Flera stora utmaningar i sig.

Sociala medier har också utvecklats mycket sedan starten. Mer video, livesändningar, snaps, dark social och disposable media. Vi har vant oss vid ständiga nyheter, men vad behöver en kommunikatör veta och tänka på 2019?

 

Lyssna, applicera och utvärdera

 

Idag finns mycket kunskap om vad som fungerar och inte. Dock är den ofta inte nedskriven utan bygger på att vi ser inspirerande exempel som vi sedan översätter till vår egen verksamhet. Ny inspiration är viktigare än någonsin för att hålla huvudet skarpt och utveckla sin egen sociala medier-närvaro.

Till Someday kommer bland annat Kläppens marknadschef, Magnus Noppa. Han har tillsammans med sitt team tagit video i sociala medier till nästa nivå genom att framgångsrikt sända live både på Facebook och Instagram.

Journalisten Emanuel Karlsten hjälper oss att höja blicken från virala inlägg och uttjatade influencers. Hur förstår vi vem som har verkligt inflytande genom att dyka djupare in i data och ställa rätt frågor? Vilka influencers påverkar just din målgrupp? Hur ska vi tänka kring kändisskap idag och vad har förändrats? Hur ser dynamiken ut i snabbväxande gräsrotsrörelser som bensinupproret och stödet för Greta Thunberg?

 

Tänk stort, tänk nytt och våga testa

 

Framtiden tillhör de som vågar tänka nytt, långsiktigt och framförallt vågar att testa. Vad kan vi lära oss av nya funktioner och beteenden både från Kina och USA? Mitt i Stockholm sitter H&M som är mitt uppe i en enorm digitaliseringsresa med stenhårt fokus på att öka sin digitala affär. Vad kan vi lära oss av deras tester med Instagram Shopping? Till Someday kommer John Avenberg som delar med sig av sina lärdomar.

Det är lätt att alltid tänka externkommunikation när man pratar sociala medier. Men vad händer när man ersätter det traditionella intranätet med ett socialt nätverk och vänder upp och ner på hierarkier? Volvo Car Sveriges kommunikationsdirektör Katarina Adamson har gjort precis det och delar med sig av resultatet och sina erfarenheter. 

 

Hur kan du tänka growth hacking när räckvidden går ner?

 

Facebooks minskade räckvidd och nyckfulla algoritmförändringar har varit en huvudvärk för kommunikatörer länge. När inte räckvidden kommer ”av sig själv” behöver marknadsförare vässa sina förmågor att synas och få trafik. Experten på digitalmarknadsföring, Sara Öhman, ger sina bästa tips på hur du med liten eller stor budget får effekt. 

 

Vara med och ta ansvar för risker och baksidor

 

Allt är inte bara glass och ballonger i sociala medier. De senaste åren har debatten om avigsidorna fått förnyad kraft och det är svårt att bortse från det ansvar som var och en som driver en närvaro med hjälp av de stora teknikbolagen har. Kan vi med gott samvete uppmana våra målgrupper att följa oss i sociala medier? Hur kan vi resonera och tänka kring den massiva datainsamlingen? Till Someday kommer digitaliseringsexperten Mattias Beijmo som pratar på temat “Så övervakar Facebook vårt digitala liv”.

 

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer får du 25 procent rabatt på din biljett till Someday. Läs mer om Someday och anmäl dig här. 

loader
Laddar