sommarlasning

Sommarläsningsguiden för kommunikatörer 2018

Publicerad: 18 jun 2018

Nya böcker

 

Factfulness : Tio knep som hjälper dig förstå världen

Författare: Hans Rosling, Ola Rosling & Anna Rosling Rönnlund

Boken som Bill Gates säger är en av de viktigaste han har läst är även viktigt för kommunikatörer. Boken lär oss att undvika de vanligaste missförstånden om världen, och anamma en faktaorienterad syn på utvecklingen. I vår yrkesroll är det viktigt att ha en nykter syn på omvärlden baserad på fakta, och om det är någon som på ett pedagogiskt sätt hjälper oss med det så är det Hans Rosling.

 

Bang for the buck : kommunikation som skapar resultat

Författare: Erik Modig

En framtida klassiker? Författaren Erik Modig är doktor på Handelshögskolan i Stockholm och har tidigare gett ut boken Kontroll – effektiv kommunikation och kampen om våra tankar. I Bang for the buck ger han på ett underhållande och insiktsfullt sätt tips och teorier som skapar effektiv marknadsföring och kommunikation. 

 

Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right

Författare: Jaron Lanier

Är du beroende av sociala medier? Då är ett tips att läsa Jaron Laniers nya bok om hur sociala medier gör oss dystra, arga och isolerade. Lanier beskriver hur sociala medier styrs av perfekta algoritmer som manipulerar vår hjärna. Även om detta är dyster läsning så är boken viktig för kommunikatören. I vår yrkesroll måste vi förstå hur olika kommunikationskanaler fungerar och vilken inverkan de har på människors liv. 

 

Nudge : så funkar det

Författare: Alexander Norén

Hur kan små och enkla medel få människor att göra bättre val? 2017 fick Richard Thaler nobelpriset för sitt arbete inom beteendeekonomi och lanseringen av begreppet nudge. I denna bok skriven av Alexander Norén presenteras begreppet på ett pedagogiskt och enkelt sätt som kan hjälpa många kommunikatörer i sitt strategiska arbete. 

 

Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profil

Författare: Bo Bergström

Alla som arbetar med kommunikation vet hur viktigt det är att berätta med ett fängslande bildspråk. 2017 släpptes en ny upplaga av Bo Bergströms bok Effektiv visuell kommunikation. Bergström går på ett övergripande sätt igenom visuell kommunikation med fokus på strategi, budskap, typografi, bild, film, form och färg. Ett måste för dig som arbetar med språk och bild. 

 

Ledarskap för förändring : mina 79 bästa misstag och annat värdefullt

Författare: Pontus Bodelsson

Varför lära sig av sina egna misstag när man kan lära sig av andras? Pontus Bodelsson delar med sig av misstag han gjort under sin 20 år långa karriär som chef. Du får i boken handfasta råd om ledarskap under förändringsprocesser – bland annat tio praktiska principer för förändring. Boken uppmuntrar dig även att reflektera över dina misstag och göra dem till utvecklande lärdomar. 

 

Nu : strategisk improvisation för effektiv kommunikation

Författare: Jesper Falkheimer & Katarina Gentzel Sandberg

Den klassiska kommunikationsplaneringen har fått sig en törn efter att Jesper Falkheimer och Katarina Gentzel Sandberg släppte Nu: strategisk improvisation för effektiv kommunikation. Idag måste organisationer handla agilt och snabbt för att kommunicera effektiv i digitala kanaler. Boken vägleder dig med en modern kommunikationsmodell som är anpassad efter samtiden. 

 

 

Moderna klassiker

 

Everybody Writes: Your Go-to Guide to Creating Ridiculously Good Content

Författare: Ann Handley

Content is king. Denna bok är en guide för att skapa innehåll i världsklass. Författaren Ann Handley har skapat en komplett guide som går igenom innehållsskapandets alla steg: strategi, kreativitet, produktion och publicering. Boken vänder sig till alla som skriver och skapar innehåll och passar såväl marknadsförare, kommunikatörer, sociala medier-ansvariga och webbredaktörer.

 

Hjärnstark: Hur motion och träning stärker din hjärna

Författare: Anders Hansen

Överläkaren Anders Hansens bok om hur motion och träning stärker hjärnan är minst sagt inspirerande och kommer att ge dig motivation att springa långa joggingturer i sommar. För att klara av dagens informationsflöde behöver vi se till att hjärnan mår bra. Följ Hansens tips och du kommer garanterat att få mer gjort när du kommer tillbaka till arbetsplatsen efter semestern.

 

Thinking, fast and slow

Författare: Daniel Kahneman

En modern klassiker om mänskligt tänkande. Daniel Kahneman är psykologen som belönades med nobelpriset i ekonomi år 2002. I den här boken sammanfattas hans tänkande på ett populärvetenskapligt och enkelt sätt. Förenklat handlar boken om att vi tänker på två sätt: ett snabbt och ett långsamt. Dessa står i ständig, pågående konflikt med varandra. Boken har inspirerat många reklamare och politiska spinndoktorer. 

 

Framsteg

Författare: Johan Norberg

Det var bättre förr. Eller var det verkligen det? Inte enligt liberalen, optimisten och debattören Johan Norberg. Boken Framsteg handlar om hur mycket bättre världen har blivit de senaste 100 åren: vi lever längre, är friskare, fler får utbildning och människors frihet ökar. Det finns kritiker som menar att Norberg är för optimistisk och överdriver bilden av det förflutna, men samtidigt är hans optimism intressant för oss kommunikatörer att ta del av; den visar i alla fall tydligt hur man som avsändare har möjlighet att konstruera narrativet.  

 

Weaponized Lies: How to Think Critically in the Post-Truth Era

Författare: Daniel Levitin

Hur ska man hantera falska nyheter? Med kritiskt tänkande förstås. Författaren Daniel Levitin visar hur statistik och grafer kan förvrängas och hur man avslöjar felaktiga argument. Levitin ger oss en vetenskaplig metod för att ta reda på vad som är sant och falskt. Boken hjälper dig att bättre utvärdera nyheter, se igenom konspirationsteorier och avslöja dålig reklam.

 

Storytelling befolkar varumärket

Författare: Matts Heijbel

Boken är en djupdykning i berättandets förmåga att locka kunder, medarbetare och höja motivationen på arbetsplatsen. Författaren och föreläsaren Matts Heijbel har arbetat med Corporate Storytelling på heltid sedan 1999 och i boken delar han med sig av en mängd berättelser och exempel som kan inspirera din organisation att satsa mer på kommunikationens kärna – det vill säga berättelsen.

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar