Inför Stora Kommunikatörspriset: Intervju med Johanna Snickars – en av 2017 års vinnare

Publicerad: 22 jan 2018
Johanna Snickars

 Johanna Snickars

Johanna Snickars arbetar som kommunikationschef på Microsoft Sverige och vann 2017 Stora Kommunikatörspriset i kategorin Bästa kommunikativa ledarskap med följande motivering:

"Johanna Snickars har lyckats förena modern teknik, kommunikation och samhällsansvar. Under sin tid som kommunikationschef på Microsoft har Johanna Snickars verkat för minskade klyftor mellan män och kvinnor inom IT, en inkluderande arbetsplats och innovativa samarbeten med samhällsaktörer. Snickars har dessutom varit en aktiv förebild genom att osjälviskt och öppet berätta om sin yrkesresa."

Sveriges Kommunikatörer tog kontakt med Snickars för diskutera det gångna årets kommunikationsföreteelser och trenden under 2018.

Du vann Stora Kommunikatörspriset för bästa kommunikativa ledarskap förra året, hur känns det så här ett år efter priset?

– Det var väldigt roligt, och oväntat! Det finaste var ju att mitt team gjort nomineringen utan min vetskap. Kommunikation är som bekant svårt att mäta och tävla i, och mycket av det bästa arbete vi kommunikatörer gör syns mdessutom inte, till exempel att genom en effektiv kriskommunikation förhindra en kris. Så det är extra kul att Stora Kommunikatörspriset kan uppmärksamma fina insatser inom kommunikationsbranschen som kan inspirera.

Berätta lite om ditt 2017. Vad har varit mest minnesvärt?

– Karriärmässigt var 2017 ett otroligt utmanade och spännande år! Jag är väldigt stolt över mitt team som har presterat toppresultat som uppmärksammats både externt och internt inom vårt bolag. Men jag har även satsat mycket på personlig utveckling utan koppling till min karriär, främst genom en äventyrsutbildning under ett år där jag fått övat mig i mod, att pusha mina gränser och stora fysiska utmaningar som att bestiga berg. Det har varit otroligt givande och fått mig att växa på många sätt. Det tog ett tag att inse, men utan hälsosam balans mellan privatliv och arbetsliv skulle jag inte kunna varken skapa resultat, må bra eller vara en bra ledare.

Vad har varit era och dina största kommunikationsutmaningar under 2017?

– Internkommunikation får ofta för lite kärlek, trots att det är en nyckel till framgång för ett företags kultur, medarbetarnöjdhet och att göra medarbetare till ambassadörer. Det är speciellt en utmaning när man som vi är ett stort bolag som arbetar var och när man vill. Det kräver ett tydligt digitalt ledarskap. Så där har vi investerat stort under året och har nu börjat se fina resultat. Genom att utbilda, mäta, involvera och låta medarbetare vara medskapare av content så används, sprids och uppskattas det i högre utsträckning.

Vad tror du kommunikatörer kommer prata om mest under 2018?

– Den nya kommunikationsavdelningen. "Fake news" och "click baits" ser inte ut att avstanna, vilket gör vikten av källkritik och faktagranskning ännu viktigare för att kunna göra framgångsrik kommunikation. Vi behöver långsiktigt skapa transparent och datadriven kommunikation för att bygga förtroende, men samtidigt vara mer snabbfotade och "always on" för att kunna hoppa på aktuella ämnen som uppstår - i realtid. Många kommunikationsavdelningar stöper om för att arbeta mer som redaktioner, och som spindeln i nätet behöver vi samarbeta närmare till exempel med marknadsavdelningen, kundservice och affärsutveckling än vad man gjort traditionellt.

Nomineringsprocessen för årets pris är öppen till den 2 februari. Vem skulle du vilja nominera till Stora Kommunikatörspriset 2018 och varför?

– Eldsjälen Ida Östensson som driver MakeEqual lyckas med konststycket att både driva opinionsbildning och skapa digitala plattformar för utbildning, samtidigt som hon är företagsledare och en briljant kommunikatör som ihärdigt och med stor framgång gör både samhälle, skola och näringsliv mer jämlikt. Heja Ida!

Nominera till årets upplaga av Stora Kommunikatörspriset

Vilka vinner Stora Kommunikatörspriset i år? Var med och bestäm vilka som ska få chansen att vinna det prestigefyllda priset – du kan nominera till och med den 2 februari.

Du kan nominera i fem olika kategorier: Bästa kommunikativa ledarskap, Bästa kommunikation näringsliv, Bästa kommunikation offentlig organisation, Bästa ideella organisation och Årets unga talang.

Att nominera till Stora Kommunikatörspriset är kostnadsfritt och du får nominera samma team/person i en eller flera kategorier. Personen, organisationen eller teamet ska ha gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Sista dag för nomineringar är 2 februari 2018.

Nominera


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 700 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Loading...
loader
Laddar