Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Svenskarna och internet 2019

Allt färre delar andras innehåll i sociala medier, fler betalar för film och musik på nätet och antalet användare på sociala medier planar ut. Det är några av insikterna från Internetstiftelsen årliga studie av svenska folket internetvanor.

Bild på dator och människor

Internetstiftelsens årliga studie ligger till grund för många organisationers digitala strategi och är alltid ett välkommet inslag för oss kommunikatörer i höstmörkret. Resultatet visar inga häpnadsväckande förändringar jämför med året innan men lyfter fram några viktiga insikter:

  • Tillgången till fiber ökar
  • Få upplever sociala medier som väl använd tid
  • Ökad användning av Mobilt BankID och Swish
  • Oron att Google och Facebook kränker människors integritet ökar
  • Färre delar andras innehåll i sociala medier
  • Vuxna kommunicerar med e-post, unga via chatt
  • Antalet användare på sociala medier står still
  • Fler lyssnar på poddar och digitala böcker
  • Fler köper film och musik på nätet
  • Spel online domineras av yngre män

Studien har för första gången undersökt om vi upplever användningen av digitala tjänster som meningsfull tid.  Resultatet visar att få upplever att användningen av sociala medier, dataspel och hälsoappar är meningsfullt. Däremot uppfattas användandet av nyhetsappar, poddar och radioprogram positivare.

Du kan ta del av hela studien på www.svenskarnaochinternet.se.