almedalen

Sveriges Kommunikatörer i Almedalen

Publicerad: 25 maj 2015

Judit, Jerry och jag – bygg kommunikationskapital

29 juni klockan 11.00–12.00 | Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

Vi lever i ett kommunikationssamhälle där gränserna mellan reklam, PR och internkommunikation suddas ut. Dessutom kräver människor transparens i allt vi gör. Vad är framtidens försäljningsargument för politik, telefoner eller musiktjänster?

Organisationers och företags behov av att kommunicera med kunder och målgrupper är större än målgruppernas behov av att lyssna. Som svar på denna utmaning erbjuder läroböcker och yrkesvisdomar ett antal olika knep för att stjäla människors uppmärksamhet. Men ökad reklamtrötthet i kombination med allt bättre möjligheter för människor att välja (bort) reklam gör det allt viktigare att vidga perspektivet och se till det värde kommunikationen skapar för mottagaren – och det värdet är inte alltid det du tror.

Medverkande

  • Sara Rosengren, docent, handelshögskolan i Stockholm
Till evenemanget på Facebook

 

Staden som varumärke

30 juni klockan 11.00–12.00 | Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

Även kommuner kommunicerar. Ett av flera syften är att locka invånare, investeringar och skatteintäkter. Men betyder det att medborgarna är kunder och att staden är ett varumärke? Hur jobbar kommuner med kommunikation och kan de använda liknande metoder som ett företag gör?

Arrangeras i samarbete med Helsingborgs stad.

Medverkande
  • Micco Grönholm, kommunikationsdirektör, Helsingborgs stad
  • Jesper Falkheimer, professor, Lunds universitet
  • Margareta Wall, kommunikationsdirektör, Örebro stad
  • Per Mossberg, kommunikationsdirektör, Post Nord
  • Mattias Jansson, kommundirektör, Botkyrka kommun
  • Helena Renström, marknadschef Skellefteå kommun
Till evenemanget på Facebook

 

Att gå utanför ledarrollen är den nya ledarrollen

1 juli klockan 11.0012.00 | Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

För tjugo år sedan var det vd:arna på Sveriges största företag som var superstjärnorna – sinnebilden för svenskt ledarskap och jobbskapande. Idag ska en vd inte bara driva sitt företag, utan också samhället i en hållbar riktning. Varför har så många VD:ar abdikerat från den rollen?

Globala förtroendeundersökningar visar att det är förtroendekris bland världens företagsledare, som inte alls ses som trovärdiga talespersoner för sina organisationer. Bland Sveriges Kommunikatörers medlemmar tycker bara 28 procent att deras chefer är föredömen inom kommunikation. Hur förstår ledare sin omvärld, vad krävs för att de ska våga agera utanför sina ramar och är det bara ledare som är oberoende av pengar som vågar säga vad de tycker?

Medverkande
  • Antje Jackelén, ärkebiskop, Svenska Kyrkan
  • Cecilia Schön Jansson, VD, Sveriges Kommunikatörer
  • Nusin Cilgin, Head of WES Interim & Research, Women Executive Search
  • Therese Lundstedt, VD, Aktieinvest
  • Peter Wågström, VD, NCC
Till evenemanget på Facebook

Hur talar makten?

3 juli klockan 9.00-10.30, Kilgränd 1

I vår svenska demokrati ligger den yttersta makten hos våra partiledare. Orden de väljer kan få ödesdigra konsekvenser eller samla en hel nation. De må säga att deras ord handlar om att resonera, att förklara, att fördjupa sitt lyssnande. I själva verket handlar det bara om att påverka; de vill påverka dig att lägga din röst på just dem nästa gång vi går till val. Eller?

Medverkande
  • Camilla Eriksson, Talskrivare och retorisk och semiotisk analytiker

För medlemmar i Sveriges kommunikatörer, anmäl dig här.

Dagens snackis

Måndag till fredag kl. 07.30–08.30 Kronstallgränd 4

Varje morgon kan du äta frukost och lyssna till analyser av dagen och gårdagen från Sveriges Kommunikatörer, Resumé, Novus opinion och Nowa kommunikation.

Kommunikatörsmingel och Speaker´s corner

Måndag till torsdag 17.45–19.00 Kronstallgränd 4

Träffa kommunikatörskollegor, ta ett glas drickbart och lyssna till korta debatter på aktuella teman. Kommunikatörsminglet är öppet för alla och arrangeras av Sveriges kommunikatörer, Nowa kommunikation, Swedish Content Agencies, Sponsrings- och eventföreningen, Komm, Resumé och Novus Opinion.

 

loader
Laddar