Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Swedbank: "Vi spolade fram tiden ett antal år på ett par veckor"

Med ett anrikt varumärke och band till stolta traditioner har Swedbank lyckats engagera sina medarbetare kring en stark berättelse, trots pandemin.

Swedbank blev förra årets vinnare av Stora Kommunikationspriset i kategorin bästa medarbetarkommunikation. Sveriges Kommunikatörer grattade Johan Eriksson, head of group communication, till vinsten. Vet du någon som som förtjänar att vinna priset år 2022? Skicka in ditt bidrag här.

Stort grattis till vinsten! Har ni kunnat fira detta?

– Tack! Ja, projektgruppen firade med en ”digital AW” på fredagen. Inte riktigt samma sak som att fira i samband med en riktig prisutdelning, men ändå roligt.


Vad skulle du säga var den viktigaste delen i att ni vann detta pris?

– Jag tror att vi belönades för helheten, att alla delar – intern/extern kommunikation och marknadsföring – var integrerade och hängde ihop. Att vi verkligen satsade på medarbetarkommunikationen och den interna aktiveringen av vårt 200-års firande. Och att vi alla arbetade mot samma mål och hade otroligt roligt!


Vad har varit särskilt utmanande för ert kommunikationsarbete under 2020 och vad har ni lärt er av det?

– Vi, som alla andra, tvingades ju ställa om snabbt under förra året till att nästan uteslutande arbeta på distans, men jag skulle vilja säga att det har fungerat oväntat bra. En effekt av pandemin var ju den ”attack-digitalisering” vi upplevde, att snabbt tvingas ställa om verksamheten så att i princip alla kunde arbeta på distans och även möta våra kunder digitalt. Det kändes som att vi spolade fram tiden ett antal år på ett par veckor. Det har ställts helt nya krav på såväl ledarskap som samarbete över gränserna, när man inte kan ses fysiskt, och det har vi lärt oss massor av.


Vad har ni för förhoppningar och planer för kommunikationsarbetet framåt?

– Att fortsätta leverera högkvalitativ kommunikation, internt som externt, anpassat efter våra målgrupper och efter det ständigt skiftande medielandskapet. Och att vi lär oss av det senaste året och fortsätter utvecklas. Och att vi vinner ”Stora kommunikationspriset” en tredje gång!

 

Nu kan du skicka in ditt bidrag för Stora Kommunikationspriset 2022! Läs mer här