Byråvärlden | Det talas mycket om thought leadership idag men vad innebär det egentligen och varför har allt fler företag fått upp ögonen för detta? Axel Lagerbielke och Johan Wetterqvist på Spotlight PR reder ut begreppet och listar de tio viktigaste faktorerna att beakta i din strategi för thought leadership.
Den här artikeln är ursprungligen publicerad på Byråvärlden.
Definitionen av en thought leader är ”en individ eller ett företag som är en erkänd expert inom ett specifikt område och vars kunskap är efterfrågad”. På svenska pratar vi om tankeledarskap eller kunskapsmarknadsföring.
I takt med att allt fler produkter och tjänster har blivit allt mer lika, och många marknader har blivit allt mer snabbrörliga, har det blivit allt svårare att differentiera sig genom att framhålla specifika produktegenskaper eller att ta en tydlig prisposition. Företag har därför försökt hitta andra vägar att särskilja sig. Genom att bjuda på sin kunskap kring olika områden kan de bygga andra värden än själva produkten. Samtidigt som de ökar kännedomen om sin verksamhet kan de öka förtroendet för företaget. Genom att bli mer relevant kring frågeställningar som är aktuella för kunden, kan man kan komma in tidigare i kundernas köpresa. Dessutom upplevs en expert ofta som ett premiumval vilket gör att man kan ta bättre betalt för sina produkter och tjänster.
För att thought leadership ska kunna integreras i kundstrategin krävs att man arbetar utifrån tre steg:
Det gäller att ha en långsiktig strategi för att bygga thought leadership som beaktar en rad olika faktorer.
Nedan har vi listat tio av de viktigaste:
Om du arbetar utifrån checklistan ovan är du på god väg att lyckas etablera dig som en thought leader och göra skillnad för ditt varumärke och dina affärer. Men det gäller också att du tillsätter rätt resurser och rätt kompetens – duktiga kommunikatörer och marknadsförare som har förmågan att arbeta konsekvent och långsiktigt.