Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Thought leadership – varumärkesbyggande och säljdrivande

Byråvärlden | Det talas mycket om thought leadership idag men vad innebär det egentligen och varför har allt fler företag fått upp ögonen för detta? Axel Lagerbielke och Johan Wetterqvist på Spotlight PR reder ut begreppet och listar de tio viktigaste faktorerna att beakta i din strategi för thought leadership.

Bild på anställda på Spotlight PR

Den här artikeln är ursprungligen publicerad på Byråvärlden.


Definitionen av en thought leader är ”en individ eller ett företag som är en erkänd expert inom ett specifikt område och vars kunskap är efterfrågad”. På svenska pratar vi om tankeledarskap eller kunskapsmarknadsföring.

I takt med att allt fler produkter och tjänster har blivit allt mer lika, och många marknader har blivit allt mer snabbrörliga, har det blivit allt svårare att differentiera sig genom att framhålla specifika produktegenskaper eller att ta en tydlig prisposition. Företag har därför försökt hitta andra vägar att särskilja sig. Genom att bjuda på sin kunskap kring olika områden kan de bygga andra värden än själva produkten. Samtidigt som de ökar kännedomen om sin verksamhet kan de öka förtroendet för företaget. Genom att bli mer relevant kring frågeställningar som är aktuella för kunden, kan man kan komma in tidigare i kundernas köpresa. Dessutom upplevs en expert ofta som ett premiumval vilket gör att man kan ta bättre betalt för sina produkter och tjänster.

Tre steg för att integrera thought leadership i kundstrategin

För att thought leadership ska kunna integreras i kundstrategin krävs att man arbetar utifrån tre steg:

  • Steg 1: Bidra med ett nytt perspektiv som får kunden att fundera i nya banor
  • Steg 2: Övertyga kunden om att det är viktigt att förändra – ”the pain of same is greater than the pain of change” 
  • Steg 3: Få kunden att se dig som det naturliga valet när de förändrar

Det gäller att ha en långsiktig strategi för att bygga thought leadership som beaktar en rad olika faktorer.

 

Nedan har vi listat tio av de viktigaste:

  • Affärskoppling: Hur väl har ni tagit utgångspunkt i affären/varumärket – det måste finnas en stark röd tråd?
  • Avgränsning: Hur väl har ni definierat spelplanen? Bli inte för spretig – börja hellre smalt och bredda efter hand.
  • Målgruppsfokus: Hur väl har ni definierat målgruppen? Börja hellre smalt och bredda efter hand.
  • Utifrån och in: Hur kan ni säkerställa att ni är mottagarorienterade i er kommunikation och inte fastnar i er egen värld?
  • Trovärdighet: Hur trovärdiga är ni i det ni vill säga? Vilken bevisföring krävs för att underbygga era argument?
  • Konsekvens: Hur konsekventa/uthålliga kan ni vara? Det tar tid att bygga en expertroll.
  • Samverkan: Vilka andra experter/aktörer kan ni samverka med och på vilket sätt?
  • Mod: Vilka starka åsikter vågar ni föra fram?
  • Kanaler: Se till att integrera kanalerna och att allt innehåll sökordsoptimeras. 
  • Talesperson: Vem ska personifiera budskapet? Hen måste både vara väldigt kunnig inom området och duktig på att kommunicera.

 

Om du arbetar utifrån checklistan ovan är du på god väg att lyckas etablera dig som en thought leader och göra skillnad för ditt varumärke och dina affärer. Men det gäller också att du tillsätter rätt resurser och rätt kompetens – duktiga kommunikatörer och marknadsförare som har förmågan att arbeta konsekvent och långsiktigt.