lisa walder

Tre snabba med Lisa Walder om att mäta effekten av sin kommunikation

Publicerad: 10 dec 2019

Vi bad Lisa Walder, kursledare för den nya kursen Mät effekten av din kommunikation, svara på några snabba frågor om att arbeta datadrivet och ge oss sina bästa tips för att komma igång.

1. Vilka är de största utmaningarna med att mäta sina kommunikationsinsatser?

- Problemet med mätning är sällan att man saknar data – flaskhalsen brukar snarare vara att man saknar arbetssätt, verktyg och kunskap för att analysera och agera på den. 

 

2. På vilket sätt hjälper kursen till att möta de utmaningarna?

- I kursen får du lära dig olika ramverk för mätning, hur man sätter upp nyckeltal för mätning både online och offline samt hur man analyserar resultaten. När du börjar mäta utfallet av dina kommunikationsinsatser kan du bättre analysera vad ditt team kan göra bättre nästa gång, och ständigt bli bättre!

 

3. Vad kommer man konkret att få med sig efteråt?

- Du kommer att få med dig början på en konkret mätplan för din egen organisation samt kunskap och verktyg för att fortsätta arbeta med den och få med både kollegor och chefer på tåget.

 

Läs mer om kursen Mät effekten av din kommunikation, och boka här.

Lisas tre tips för att komma igång

  • Koppla dina mål till verksamhetens övergripande mål, så att alla jobbar åt samma håll.

 

  • Mätplanen behöver inte vara perfekt från start, det viktiga är att ni tar första steget.

 

  • Lägg lite tid och energi på att förankra mätplanen internt. Den kommer tyvärr att ha begränsat med effekt om det bara är du som använder den!

 

Läs mer om Mät effekten av din kommunikation, och boka här

loader
Laddar