mattias akerberg  frilansande copywriter ux writer 1

Tre snabba med Mattias Åkerberg - så skriver du för att bli läst

Publicerad: 29 jan 2020

Vi bad Mattias Åkerberg, kursledare för Skriv bättre copy och content, svara på några snabba frågor om hur man skriver så att läsaren agerar och varför man ska gå kursen.  

1. Vilka är de största utmaningarna med copywriting och content?

Att komma ifrån inifrån-och-ut-tänket. 9 av 10 företag tror att deras kunder bryr sig så himla mycket om vad företaget är, gör och bryr sig om. Om du vill pricka rätt med din copywriting och ditt content behöver du vända på kuttingen: vad bryr sig dina kunder om, egenligen? Vad brottas de med, på riktigt? En jätteklok start är att börja prata med dem, så att du lär känna dem, och förstår dem på ett något djupare plan.   

 

2. På vilket sätt hjälper Skriv bättre copy och content till att möta de utmaningarna?

På alla sätt! Vi kommer att käka en pizza med 3 slajsar: copywriting, content-writing och UX-writing. I varje slajs får du lära dig att skriva för att bli läst, att skriva och hjälpa, och att välja ord som går hem hos dina kunder. 

 

3. Vad kommer jag konkret ha fått med mig efteråt?

Du får med dig en bred och uppdaterad koll på hur du skriver copy, kort och content. Efter den här matiga dagen tillsammans vet du mycket mer om storytelling, mikrocopy och vilka byggstenar som bygger content som engagerar.

 

Bonusfråga: Kommer kursen innehålla någon aha-upplevelse, oväntat innehåll eller spännande gästföreläsare?

Nä. Eller snarare … du kommer att få en ordentlig spark i din skrivar-bak; somligt är helt nytt för dig, medan du har hört somligt förut. Skillnaden nu är att du har jordens chans att börja skriva på det sätt som du vet är rätt. Aha-igt? Säkert. Oväntat och spännande? Nä, men hårt och roligt jobb med ord som får det att hända. 

 

 Läs mer om distanskursen Skriv bättre copy och content och boka här.

Mattias 3 bästa tips

  1. Börja prata med dina kunder. Lyssna. Lyssna till hur de pratar, och vad som rör sig i deras huvuden. Det kan du använda när du sedan skriver för att få dem att läsa.
 
  1. Kolla på företagets texter nu. Är det mycket vi, oss och våra? Vänd på kuttingen, och skriv mer du, dig och dina.
 
  1. När du skriver, fråga dig: ”Vem vill på allvar läsa det här?” Ingen? Börja om.

 

 Läs mer om distanskursen Skriv bättre copy och content och boka här.

loader
Laddar