Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Tre snabba om att kommunicera hållbarhet

Några korta frågor till Yrsa Lindberg, utbildad humanekolog som jobbar med hållbarhetstrategi- och kommunikation. Hon leder den helt nya kursen Hållbar utveckling för kommunikatörer.

1. Vilka är de största utmaningarna när man ska kommunicera hållbarhet?

  • Att hitta rätt sak att fokusera på.
  • Att hålla tungan rätt i mun.
  • Att skapa intresse och engagemang kring just din verksamhets hållbarhetsarbete i ett medielandskap som är fullt av hållbarhetsbudskap där allmänhetens förtroende för budskapen minskar och reklamtröttheten ökar.

2. På vilket sätt hjälper kursen Hållbar utveckling för kommunikatörer mig att möta dessa utmaningar?

– Tillsammans kommer vi att hitta vad du bör fokusera på i din verksamhets hållbarhetskommunikation på. Vi kommer att gå igenom grunderna i Marknadsföringslagen så att du lär dig vad du bör undvika. Och vi kommer att titta på hur du bäst skapar intresse och engagemang kring din verksamhets hållbarhetsarbete.

 3. Vad kommer jag konkret ha fått med mig efteråt?

– Du kommer att få med dig en grundläggande kunskap i vad hållbar utveckling innebär så att du känner dig trygg att kommunicera frågan. Du kommer också att få verktyg som hjälper dig att avgöra vad inom din verksamhets hållbarhetsarbete du ska kommunicera och hur du håller dig inom Marknadsföringslagen. Men framförallt vill jag lämna dig stärkt och inspirerad att börja eller fortsätta kommunicera vår tids viktigaste fråga.

Yrsas bästa tips för att kommunicera hållbarhet

  • Prata om det område där dina största utsläpp, miljöpåverkan och/eller sociala påverkan finns.
  • Sätt tydliga mål som du utvärderar och utvecklar löpande.
  • Undvik vaga begrepp som hållbar, miljövänlig, grön, medveten.
  • Lär känna dina målgrupper, deras intresse och kunskapsnivå i frågan.
  • Använd dig av storytelling och människors behov av att följa gruppen.