filmamedmobilen100

Uppföljare till succékursen "Filma med mobilen"

Publicerad: 2 feb 2017
Hur skiljer sig Filma med mobilen – Avancerad från grundkursen?

–Det är mer fokus på bildberättande med musikillustration och grafik. Medan grundkursen handlar om baskunskaper för bild, ljud, ljus och redigering så ägnar vi oss den här gången åt olika berättartekniker. Vi är dock fortfarande noga med att hålla det så enkelt som möjligt eftersom mobilfilm ju ska vara just en enkel och snabb kommunikationsform. Vi kommer också att titta på en del exempel från både Sverige och utomlands och låta oss inspireras. Vi visar lite ny teknik som kommit ut på marknaden och i slutet av dagen så planerar vi och genomför en bildproducerad sändning som skulle kunna genomföras på till exempel Facebook.

Varför är det viktigt för kommunikatörer att behärska rörlig bild/film?

–Att bild i allmänhet och rörlig bild i synnerhet driver trafik på sociala medier är ingen nyhet. Eftersom alla kommunikatörer har en mobiltelefon i fickan så har de också de tekniska förutsättningarna för att producera egna bilder. Det är ju onekligen en rolig möjlighet som alla organisationer och företag kan ha god nytta av. Det gäller bara att släppa lös kreativiteten och vara relevant för mottagaren. Det är utmaningen.

Vad kan deltagarna vänta sig av Filma med mobilen – Avancerad?

–Mer kreativitet vad gäller musik och grafik. Vår ambition är naturligtvis att deltagarna ska gå ifrån kursen och känna att de tagit ett tydligt steg i sin utveckling som mobilfilmsproducenter. Vi hoppas också att deltagarna ska ha roligt – som vanligt.

Vad gör mobilen till ett särskilt bra verktyg att filma med?

–Den är lätt att använda och erbjuder en fantastisk bildkvalitet.

Vad är viktigt att tänka på när man ska producera mobilfilm?

–Oavsett hur liten film du ska producera så krävs planering. Som ett minimum kan man tänka ut hur den första och sista bilden ska se ut. Det är också bra om man tänker igenom hur budskapet ska börja och hur det ska sluta. Ibland kan det vara bra att börja med att tänka ut en hårt vinklad rubrik på det man vill säga och sedan utgå ifrån den.

–Rubriker ska vara hårt vinklade och attraktivt skildra filmens innehåll vilket även gäller pufftexten. Rubrik och pufftext ska ligga i direkt anslutning till filmen när den publiceras på till exempel YouTube eller på den egna webbplatsen.

loader
Laddar