Idag kombinerar Viktoria Raft public affairs, PR och press i sin yrkesroll.
– Jag gick tillbaka till att jobba mot media, som ursprungligen är min hemvist eftersom jag är journalist i grunden. Jag tycker om tempot och omväxlingen i frågorna.
För en person med den här typen av bakgrund finns det under kommunikationsåret en vecka som engagerar lite mer än alla andra– Almedalsveckan.
– Almedalen är viktig för att kunna samla många betydelsefulla politiker, opinionsbildare och media på ett och samma ställe. Men jag kan personligen tycka att att det har blivit lite väl mycket PR och näringsliv under veckan, på bekostnad av de politiska frågorna.
När näringslivet tar stor plats tror Viktoria att det finns en risk att man inte når den målgrupp man tror att man når. Evenemangen fylls lätt av branschfolk, egna anställda och konkurrenter istället för de som man faktiskt vill påverka säger hon.
– Utmaningen med Almedalen är att komma igenom bruset att attrahera rätt folk till seminarierna. Konkurrensen hårdnar för varje år som går, vilket är en utmaning för oss kommunikatörer. Det betyder att vi måste göra ett gediget arbete inför veckan och ha en tydlig strategi för vilka frågor vi vill komma ut i, varför och vilken målgruppen är.
Även i det dagliga arbetet märker Viktoria av att det går allt fortare. Journalister fortsätter ha allt mindre tid, vilket kan slå mot kvaliteten. Det ställer högre krav på tydlighet, närvaro och kvickhet.
– Jag ser med nyfikenhet på vad 2016 kommer att innebära för kommunikationsbranschen. Hur snabbt kan det gå? Hur många fler nyhetsplattformar och sociala medier kommer vi se? Och så ser jag fram emot all den kommunikation som Fortum Värme förbereder inför invigningen av det nya biokraftvärmeverket i Stockholm. Det blir 2016 års stora utmaning.