audiendo 720

Vanliga hinder för framgång på sociala medier

Publicerad: 5 jan 2016

– Idag använder de allra flesta organisationer och företag sociala medier som en del av sin kommunikation och marknadsföring. Men en del har svårt att komma igång ordentligt. Andra upplever det som svårt att slå igenom och få ut tillräckligt mycket värde av den tid man satsar.

Albert Lannerstad menar att det finns tre olika anledningar till att organisationer inte lyckas att skapa värde i sitt arbete med sociala medier. Den första anledningen är att man för att vilja satsa måste förstå vad man kan vinna:

– Det låter självklart men gemensamt för många av de som fortfarande är kritiska till en närvaro i sociala medier är att de inte ser värdet.

Han utvecklar:

– Jag tror att det beror på att det är svårt att veta hur vi ska räkna effekten. Vad motiverar all tid det tar? Ibland hör jag invändningen "Varför ska vi jaga likes?" och den frågan är ju helt rätt. Gillanden är inte effekten, däremot kan både kommentarer och delningar ge spridning som gör att många människor kommer i kontakt med varumärket.

Enligt Albert Lannerstad har företag svårt att hitta rätt strategi för att engagera och involvera rätt målgrupper. Det är viktigt att förstå att sociala medier ger andra resultat än traditionell kommunikation.

– Vi kan till exempel få reda på mer om våra kunder och skapa upplevelser av närhet, delaktighet och lojalitet för varumärket. Att lyssna, förstå och knyta närmare band är kanske inte det vi tänker på som kommunikationsresultat i första hand och därför behöver vi nya glasögon för att se dem.

Den andra anledningen till att organisationer misslyckas på sociala medier är att de har svårt att släppa kontrollen.

– Vissa känner sig hotade när vem som helst kan tycka, tänka och i värsta fall skriva arga kommentarer. Den rädslan är mer intern än faktisk. De allra flesta som vågar testa upplever inte mer kritik bara för att de öppnar en kanal för dialog. Om kritiken inte redan fanns där innan förstås.

Albert Lannerstad menar dock att rädslan är naturlig.

– Öppenhet är ju en kulturfråga snarare än en "sociala mediefråga". Det är inget man kan tvinga fram. Det hjälper inte att skriva i en policy eller strategi att "vi ska vara öppna". Det går inte heller att reglera hur kunder ska uttrycka i sociala medier.

Han utvecklar:

– Att släppa taget handlar också om att våga uttrycka sig friare, att släppa fram åsikter och hållningar, att låta personliga berättelser och filmer eller bilder som inte är perfekta publiceras. Det kräver mod. Men den som vågar göra det kan nå riktigt långt. Det har till exempel polisen visat med sin utmärkta närvaro i sociala medier.

Det tredje skälet till att vissa företag har svårt att får fart på sociala medier är att de inte förstår att sociala medier behöver en annan typ av innehåll.

– Det räcker inte att publicera innehåll som har tagits fram för nyheterna på webbplatsen eller kommer från medarbetare och avdelningar. I stället bygger framgång i sociala medier på att bygga relationer med sina användare och följare, lyssna, kommentera och prata själv.

Enligt Albert Lannerstad måste man hitta relevanta metoder för att producera innehåll. Det handlar om att skapa dialog och ta fram nya kriterier för vad som ska publiceras.

– Det fungerar inte att bygga sin kommunikation på det man själv vill "ha sagt" – i så fall uteblir ofta framgången och kvar står kollegerna och undrar varför sociala medier inte ger effekt.

 

Digitalt
loader
Laddar