”Varken jag eller reportern förstod först vad som hade hänt”

Publicerad: 5 jul 2016

Foton från Almedalen 2016

– Varken jag eller reportern förstod nog först vad som hade hänt. Det går inte att förbereda sig för en kris, även om du har krisplaner, sa Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, då han öppenhjärtigt delade med sig av erfarenheter från deras krisarbete under hösten 2015.

Nära 300 personer dök upp för att lyssna på när han, Carola Määttä, kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, och Cecilia Schön Jansson, vd på Sveriges Kommunikatörer, diskuterade ämnet i Almedalen. Samtalet modererades av Max Landergård, som bland annat är programvärd för podden Mina Misstag

Olika typer av kriser

Carola Määttä berättade om hur Försäkringskassan, till skillnad från Volkswagen, arbetar med kriskommunikation på nästan daglig basis men i mindre skala.

– Kriserna är små för oss som organisation, men stora för individen som de berör, säger Carola Määttä.

Att Försäkringskassan inte alltid kan tala om enskilda ärenden har varit en utmaning när det kommer till kommunikationsarbetet. Carola Määttä berättade att Försäkringskassans kommunikationsavdelning därför arbetat nära myndighetens rättsavdelning. Som ett resultat av det har myndigheten idag möjlighet att kommunicera kring enskilda ärenden, förutsatt att de fått fullmakt från den berörda.

Cecilia Schön Jansson berättade om sina erfarenheter när det gäller kriskommunikation, men konstaterade även att kriskommunikation idag är bättre än vad den var för 5–10 år sedan. Detta menade hon bland annat beror på att chefer idag är mer engagerade i företagets kommunikation.

Släpps som podd

För dig som inte var på plats spelades seminariet in som podd. Poddavsnittet släpps i augusti. Du kan lyssna på podden via Podbean  och prenumerera via iTunes eller genom de vanligaste Android-apparna för podcasts. Sök efter "Sveriges Kommunikatörers podd".

Strategi och planering
Loading...
loader
Laddar