Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vässa pennan - så skriver du content, ux och copy som engagerar din målgrupp

Hur skriver du text som faktiskt blir läst? Att skapa skrivet innehåll som står ut och som bygger relationer är något många kommunikatörer regelbundet brottas med. Mattias Åkerberg är kursledare, copywriter och UX-writer. Här delar han med sig av ett par kloka råd för att hjälpa dig att nå nästa nivå i ditt skrivande.

En kvinna som skriver i en bok och har en laptop bredvid sig.

Vad är egentligen skillnaden mellan copy, UX och content?

Alla tre typer av skrivande har gemensamt att de har ett kommersiellt mål, och kan därför benämnas som kommersiellt skrivande. När du skriver kommersiellt för olika kanaler är det viktigt att du har koll på vilket mål texten ska uppnå. Här är Mattias snabbguide för dig som behöver repetera begreppen.

Copywriting

Innebär att sälja med ord. Mattias påpekar att ordet “sälja” ska ses i en bred bemärkelse. Det kan exempelvis handla om att uppmana personer att rösta eller att vaccinera sig. Tänk efter och definiera vad det är du vill sälja till mottagaren innan du börjar skriva. Ur detta perspektiv blir det lättare att formulera en riktigt bra pitch som får din målgrupp att agera.

UX-writing

Innebär att guida med ord. UX står för User Experience (användarupplevelse), och går ut på att skriva korta uppmaningar för appar eller webb i syfte att hjälpa användarna att navigera för att nå slutdestinationen. Exempelvis kan det handla om hur du genomför ett köp, lär dig om nya funktioner eller skriver med en chattrobot. Som UX-writer skriver du alltså till någon som redan är din kund.

Content Writing

Content writing är att förflytta med ord. Det är ett långsiktigt arbete över tid, där du bygger relationer med dina kunder genom att skapa trygghet och förtroende. Du ska även få din målgrupp att hitta till dig. Här är det extra viktigt att jobba med sökord för att få personer som söker efter information att komma till just din hemsida. Det handlar om att bygga relationer genom att skapa trygghet och förtroende.

5 tips för dig som vill skriva lika bra som experterna

Mattias delar med sig av 5 konkreta tips för dig som vill skriva bättre och mer engagerande innehåll.

1. Ta hjälp av Googles sökord

Är du nybörjare när det kommer till sökordsoptimering? Mattias tipsar om ett väldigt enkelt och gratis sätt att se vilka sökord som kan vara effektiva för att hjälpa läsare att hitta till din webbplats. Gå in på Google och testa olika sökord som är relaterade till det du vill uppmana din målgrupp att göra. Om du jobbar för en välgörenhetsorganisation kan du testa att skriva exempelvis “skänka pengar”, “välgörenhet” eller “hjälpa utsatta”. När du skriver in det i sökfältet kommer förslag på vad andra användare har sökt på. Detta kan ge dig ett hum om vilka ord du ska använda och vad du ska skriva om.

2. Var inte rädd för direkta uppmaningar

Mattias berättar att det svåraste med copywriting är att låta bli att överlåta beslutet till läsaren allt för mycket, istället för att fråga direkt.

– Många kommunikatörer drar sig för att ge läsaren direkta uppmaningar, utan låter budskapet ligga mellan raderna. Istället tycker jag att du ska våga skriva ut det du vill, ta läsaren i handen hela vägen och verkligen utnyttja kraften som finns i ord.

3. Prata med dina kunder

Mattias menar att det bästa sättet att få mer insikt om din målgrupp är att helt enkelt fråga dem. Genom att ta kontakt och prata med dina läsare kan du skräddarsy innehållet för dem.

– De kommer att ge dig jättemycket viktig information. Fråga om varför de vill vara just din kund, vilka problem eller behov er tjänst löser och vad det betyder för dem. Fundera också på vilka ord dina läsare använder under samtalen, dessa kan du nämligen använda sedan i dina egna texter. Det kan vara den perfekta tonen för din målgrupp.

4. Sätt upp mål och mät dina framgångar

Innan du börjar skriva är det viktigt att du funderar på och definierar vilket jobb texten ska göra. Ska den få folk att skänka pengar under januari månad, ska den få folk att signa upp på vårt nyhetsbrev eller ska den få folk att anmäla lagbrott?

– Det är viktigt att sätta målsättningar och att fundera kring hur du kan mäta det. Sätt upp mål och kolla statistik på hur många som öppnade artikeln eller nyhetsbrevet, hur många som klickade på länken och hur mycket pengar kom in. På så sätt får du en indikation på hur mycket texten gav.

5. Skriv direkt till mottagaren

En gyllene regel är att tilltala läsaren direkt. Det blir betydligt mer personligt om du använder tilltalet du än om du skriver vi, oss och våra.

– Alla företag kan bli bättre på detta. Hur inbjuden känner man sig egentligen om man får ett nyhetsbrev som inte tilltalar en som person? Istället för att skriva “här är våra erbjudanden” kan du skriva “här är dina erbjudanden”. Det gör tilltalet mycket mer familjärt.

Ord mot ord - när ska du ta hjälp utifrån?

En riktigt bra skribent är nyfiken och vill förstå det du säljer och gör. Webbsidor och annat som produceras inom företaget tenderar att innehålla en hel del fluff och allt för komplicerade branschtermer. En duktig skribent ställer sig i läsarens skor och tar sig in i organisationens kärna för att kunna beskriva verksamheten på ett rakt och tydligt sätt. Om du upplever dessa problem kan det alltid vara bra att få en utomstående skribents ögon.

– Nästan alla företag är för fast i sin egen bubbla. Det begränsar en. Kom ihåg att du väldigt sällan skriver till en person som är lika insatt som du. Du är inte din kund. En utomstående skribent kan skapa ett helt annat resultat än vad du kan göra själv.