Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

”Vi behöver skapa vassare digitala strukturer”

Omställningen till det digitala har förändrat många människors vardag. Men spontana möten, deadlines och kafferast kan fortfarande vara möjliga med medvetna val. Niklas Laninge, som leder distanskursen Nudging, förklarar.

Att många av oss jobbar hemifrån nu innebär en del beteendeförändringar. Vilken är den stora utmaningen i det?
– Det jag hör mest från kollegor och kunder är att produktiviteten och effektiviteten minskar. Det är svårare att få saker gjorda när strukturer som man haft på arbetsplatsen och som tidigare varit fysiska försvinner, som till exempel avstämningar, möten och så vidare. En annan utmaning kan vara att det blir svårare att få till oväntade diskussioner som kan leda till förbättring och innovation. Det går att skapa sådana möten med det blir så klart svårare.

Och möjligheter?
– Det öppnar upp för nya vägar och det har vi märkt redan. Många har ställt om sina erbjudanden och det hade man aldrig lyckats med i samma takt normalt. Men nöden känner ingen lag och det här gör att man får till och med de mest konservativa att välja digitala lösningar. Jag tror att den här omställningen hade hänt ändå, men istället för fem års sikt så blir det ett eller två års sikt. Vi har redan innan vetat att vi behöver resa mindre och ha fler digitala möten – och nu har alternativet försvunnit. Det slår hål på mångas resonemang att man måste ändra attityd för att ändra beteende. Det pratar vi om en del under kursen om nudging, att när man väl ändrar beteendet så följer attityden med, och inte tvärtom. 

Hur kan man skapa en bra arbetsmiljö för sig själv just nu?
– Grundproblemet i att jobba hemifrån och helt digitalt är att man saknar uppmaningar, positiva kommentarer, mjuka deadlines där man frågar kollegor om hur det går med olika uppgifter – ja, allt som fanns spontant på kontoret. Det här måste man skapa digitala versioner av. Vi behöver acceptera att vi måste ha flera och tajtare deadline än vad vi haft historiskt. Istället för att skicka en text om en månad så kanske man behöver stämma av varje vecka. Även att checka in och checka ut med kollegor för att ha koll på vad de gör under dagen är viktigt. 

Vad kommer våra nya arbetssätt innebära framöver tror du? Till exempel beteendeförändring som stannar kvar?
– De nya vanor som vi får in nu kommer att finnas kvar. Jag tror att folk kommer att få in vanan att inte ses jämt utan man kommer att tycka att det är okej att boka digitala möten lite oftare. Det fysiska kommer inte att vara lika viktigt, men de sociala delarna som kickoffs, föreläsningar, utbildningar och så vidare kommer att komma tillbaka. Så vill man veta lite mer om hur ens egen organisation kommer att förändras kan man redan idag ställa sig frågan: Vad har mina kunder/medarbetare gjort återkommande den senaste tiden?

 

Om Niklas Laninge:

Niklas Laninge är psykolog och chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights. Han har arbetat med nudging och tillämpad beteendevetenskap sedan 2010 och har författat tre böcker om ämnet. Hans kundgrupp är i regel produktutvecklare, marknad och kommunikation. Niklas har bland annat arbetat med kunder som Folksam, SEB, PWC Experience center samt en rad offentliga aktörer så som Socialstyrelsen och Trafikverket.