Vi kommunikatörer behöver vassare verktyg

Publicerad: 13 dec 2016

Gästskribent: Andris Zvejnieks. Artikeln är ursprungligen publicerad på Linkedin. 

Idag använder 93 % av befolkningen internet och 78 % av oss använder vår smartphone för att koppla upp oss till nätet. De färska siffrorna från IIS rapport "Svenskarna och internet 2016" påminner om att vi är mitt uppe i en revolution när det gäller möjligheterna att kommunicera.

Alla kan kommunicera med alla. Med några knapptryckningar når vi hur många som helst. Det är en enorm möjlighet. Den ger förutsättningar för fantastiskt utvidgade personliga nätverk och omedelbar tillgång till världens samlade vetande.

Vår hjärna vill pausa

Samtidigt störs alltfler av bruset, av alla som samtidigt försöker nå oss. Vår hjärna behöver pausa och kan inte ta in all information som våra sinnen utsätts för. Den nya tekniken vill nu hjälpa oss att sortera. Algoritmer i sociala medier som Facebook slussar fram det vi redan känner till och tycker om. Vår hjärna gillar det den sett förut och kan relatera till.

Baksidan är att flödena onyanserat förstärker en bild av att vi alltid har rätt, eftersom vi alltmer får se inlägg bara av dem som gillat det vi själva lagt upp eller vars inlägg vi gillat. Det vi ännu inte hört talas om, eller ogillar, "slipper" vi utsättas för. Polariseringen mellan grupper och perspektiv ökar därför. Vi tränar allt mindre på att hantera konflikter öga mot öga med våra medmänniskor. Det är bekymmersamt.

De snabba sociala medierna fyller en allt större del av vår vakna tid. I den färska internetundersökningen rapporteras att 71 % av dem som är på internet använder Facebook och drygt hälften gör det dagligen. Vi kollar uppdateringar i vår mobil i snitt 150 gånger per dag (uppgiften är från 2013, det kan nog ha ökat). Är det för att känna den sköna känslan av mikro-belöning, när någon lajkat det vi lagt upp? Jag har själv svårt att motstå de många besöken i den digitala godispåsen.

Algoritmer räcker inte

Visst kan vi själva använda samma vapen: algoritmer som styr informationsflöden och anpassas efter vars och ens beteende på nätet. Men det räcker inte. Och är inte heller möjligt i den personliga dialogen mellan människor i den fysiska världen.

Skulle vi inte må bra av att balansera dessa snabba flöden och kickar med motsatsen: platser för gemensam reflektion och lyssnande? Tända virtuella lägereldar att mötas kring, och kanske också en och annan riktig brasa?

Neurovetenskap öppnar för nya verktyg

Det är inte underligt att neurovetenskap och neuroledarskap väcker alltmer intresse. Genom att lära oss mer om hur våra hjärnor tar emot och filtrerar information, kan vi öka precisionen när vi vill nå fram och beröra. Hjärnforskningen erbjuder ny kunskap och den nyfikna kommunikatören håller sina sinnen öppna för nya verktyg och metoder som bidrar till att information faktiskt leder till dialog och relation.

För är det inte det som är vår uppgift, när det kommer till kritan?

                                                                                                                          


Andris Zvejnieks håller i kursen Att leda med hjärnan som partner den 7 februari 2017 i Stockholm. Andris driver BrainPartner tillsammans med Gunilla Keller. Andris är tidigare kommunikationsdirektör i IBM, LFV Arlanda, SAS och Systembolaget. 

Strategi och planering
Loading...
loader
Laddar