Vilken ideell organisation vinner Stora Kommunikatörspriset?

Publicerad: 14 mar 2016

Bästa kommunikation ideell förening belönar det "team" som har skapat den bästa kommunikationen för en ideell organisation som kan visa tydliga resultat. Kommunikationen får gärna vara nyskapande.

Bland de nominerade har juryn utnämnt tre organisationer till final. Scouterna är nominerade för att man lyckats förmedla vad organisationen är och står för idag. Caroline Thunved representerar Scouterna. Johanniterhjälpen är nominerade för sin insamlingskampanj till Läkare utan gränser och representeras av Axel Lagerbielke. Mårten Granberg företräder Föreningen Vasamuseets Vänner. Föreningen är nominerade för uppmärksamheten kring Projekt Vasakanon.

 

Scouterna – Caroline Thunved

Scouterna"Med omtanke, ifrågasättande och lustfyllt arbete har Scouterna utvecklat organisationens kommunikation för att visa upp det Scouterna är och står för idag - en modern ungdomsrörelse med en tydlig röst i samhällsdebatten."

Caroline Thunved, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ideell organisation?
– Det känns helt fantastiskt, kul och spännande. Att få så här fin uppskattning för hårt arbete är viktigt och skapar stolthet för vår organisation. Det är kommunikation gjord av scouter, med scouter.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– När budskapen är relevanta för den valda mottagaren. Bra kommunikation är hårt arbete kring att känna sina målgrupper, ha timing, tro på sina idéer och hålla i strategier även om det blåser. Utmaningen idag är att alla kommunicerar men alla är inte kommunikatörer.

Vad tror du att det är som gör att Scouterna lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Vi möter våra olika målgrupper där de är och många gånger uppmanar vi till handling. Att berätta för en 8-åring vad scouting är låter inte likadant som när vi pratar med en beslutsfattare. Vi anpassar innehållet och möter drivkrafter och behov. En del tycker fortfarande Scouterna är töntigt, och om värderingar som schysst kompis, allas lika värde, omtanke, mod och handlingskraft är töntigt, ja då får det vara det.  


Johanniterhjälpen – Axel Lagerbielke

Utmana ebola"På åtta dagar skapade Johanniterhjälpen en integrerad kommunikationskampanj för att stödja Läkare utan gränsers insatser mot ebola – det mest framgångsrika initiativet inom privat insamling i svenska Läkare utan gränsers historia."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ideell organisation?
– Det är kul att vår insamlingskampanj, med minimal budget, uppmärksammas. Det känns extra bra eftersom det handlade om en sådan viktig fråga och att vi lyckades samla ihop så mycket pengar som vi gjorde. Det blev det mest framgångsrika initiativet inom privat insamling i svenska Läkare Utan Gränsers historia.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Kommunikation som är relevant, som berör och ger effekt.

Vad tror du att det är som gör att Johanniterhjälpen lyckats göra innovativ kommunikation som gjort skillnad?
– Genom att agera snabbt. Från att idén föddes hade vi en färdig kampanj, inklusive hemsida och donationsmekanism, på åtta dagar. Vi gjorde det enkelt för företag och privatpersoner att engagera sig och att donera. Sedan arbetade vi brett för att hålla frågan om ebolautbrottet och vår kampanj aktuell, inte minst genom en stark närvaro i sociala medier.


Föreningen Vasamuseets Vänner – Mårten Granberg

Vasakanon"Att få uppmärksamhet i Sverige och internationellt för ett forskningsprojekt om hur sjöstrid gick till på 1600-talet är minst sagt en kommunikativ utmaning. En utmaning som Vasamuseets Vänner uppnått genom skottsäker, visuell kommunikation."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ideell organisation?
– Vi på Vasamuseets Värnförening är mycket glada och stolta över att ha nominerats till priset.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation ska förmedla de bärande nyckelbegreppen och stimulera läsare, tittare och mottagare att bli nyfikna att vilja veta mer. Det ska beröra och ge ett engagemang. Varje företag, organisation, individ och projekt har olika förutsättningar som kräver en anpassad mix för att få effekt.

Vad tror du att det är som gör att ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Nyckeln till framgång var att vi var ett bra team och att vi hade väldigt kul samtidigt som vi uppnådde syftet med att sprida forskningsresultatet för hur sjöstrid gick till på 1600-talet. Projekt Vasakanon är ett forskningsprojekt för att utreda hur sjöstrid gick till på 1600-talet. Vi märkte tidigt att alla delmoment var spektakulära och borde komma en större publik till del. Hela processen från gjutning, smide, ammunitionstillverkning till själva provskjutningen filmade vi och paketerade.


Mer information

Stora Kommunikatörspriset

Delta under årsstämman

Sveriges Kommunikatörers årsstämma äger rum den 17 mars i Stockholm och är exklusiv för medlemmar. 

Jag vill gå på årsstämman! 

 

Loading...
loader
Laddar