stora kommunikatorspriset 2016 vinnare

Vinnarna av Stora Kommunikatörspriset 2016

Publicerad: 22 mar 2016

Foto: Tobias Björkgren

Sveriges Kommunikatörer har belönat god kommunikation sedan 1991. Sedan 2016 består Stora Kommunikatörspriset av fem kategorier. Av de över 70 nomineringar som kom in i år valde juryn ut tre finalister samt en vinnare i varje kategori. Vinnarna presenteras nedan.

Stora Kommunikatörspriset 2016

Foto på Lars Strömgren

Bästa kommunikativa ledarskap
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet

"Lars Strömgrens drivna kommunikation har spelat en avgörande roll i förvandlingen av bilden av Cykelfrämjandet – från en sömnig pensionärsförening på hjul till en verklig gräsrotsrörelse som fångar upp de unga urbana cyklisternas vilja att skapa den hållbara staden och samhället."

Foto: Hanna Mi Jakobsson

Trygg-Hansas logotyp

Bästa kommunikation näringsliv
Trygg-Hansa – Johan Eriksson, Hanna Axelsson och Anna Svärd

"Framtidens generation förväntar sig att företag tar ansvar för en bättre värld. Med kampanjen "Don't Drink and Dive" har Trygg-Hansa förenat samhällsansvar, känslor och humor på ett unikt sätt. En kampanj utöver det vanliga."


Foto på Danderyds sjukhus

Bästa kommunikation offentlig organisation
Danderyds sjukhus – Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken

"Vad kan ett sjukhus göra för att höras genom det digitala och mediala bruset? Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken tog ett nytt kommunikativt grepp och skapade "Föda barn" – en podcastsuccé som har laddats ner 90 000 gånger."

Foto från Scouterna

Bästa kommunikation ideell organisation
Scouterna

”Med omtanke, ifrågasättande och lustfyllt arbete har Scouterna utvecklat organisationens kommunikation för att visa upp det Scouterna är och står för idag – en modern ungdomsrörelse med en tydlig röst i samhällsdebatten.”

Foto: Scouterna/Jonas Elmqvist


Foto på Fanna Ndow Norrby

Årets unga talang
Fanna Ndow Norrby, författare och debattör

"Med gränsöverskridande kommunikation har Fanna Ndow Norrby lyckats väcka ett samtal om rasism, och hur det verkligen kan se ut. Författare, rättsaktivist och en sann digital native."

Foto: Sofia Runarsdotter


Jury 2016

  • Per Mossberg, kommunikationsdirektör, PostNord (juryns ordförande)
  • Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör, NCC
  • Morgan Olofsson, chef insamling och kommunikation, Röda Korset
  • Pernilla Oldmark, kommunikations- och marknadsdirektör, Tele2
  • Sara Rosengren, docent i marknadsföring, Handelshögskolan Stockholm
  • Claes de Faire, Novare
  • Eva Corp, kommunikationschef, Regeringskansliet
Ledarskap och ledarstöd
loader
Laddar