Att välja bilder: 4 snabba regler
Det sägs ofta att en bild säger mer än tusen ord. Det stämmer – rätt bild på rätt plats kan göra enorm skillnad för hur dina besökare upplever din webbplats. Dessvärre gäller motsatsen också, där ett bildval antingen kan hjälpa eller stjälpa dig. Här guiden som hjälper dig till smart och optimerad bildsättning.
Steg 1: Vilken historia vill du att din webbsida berättar?
Vilken historia ska bilderna berätta om din organisation? Ta tid på dig att fundera på vad du vill förmedla till de personer som har sökt sig till dig. Om du exempelvis arbetar på en kommunikationsbyrå kommer du att vilja du sälja er kunskap och erfarenhet. Detta kan du göra genom att inkludera porträtt på dig själv och övriga medarbetare kombinerat med bilder på er “in-action”: vid seminarium eller när ni arbetar med kunder.
Om du arbetar offentligt vill du kanske hellre förmedla en känsla av ansvar och service. Här kan du inkludera bilder från projekt som genererat en positiv förändring i människors liv eller bilder på personer ni har hjälpt. Kom ihåg att få ett skriftligt godkännande från personen som fotograferas innan bilden publiceras. Läs mer om GDPR-kraven här.
Detta kommer att hjälpa dig att undvika välja slumpmässigt valda bilder som inte går i linje med din organisations målsättning. Var strategisk i både dina bildval och i dess placering!
Steg 2: Bildsätt från ett utifrånperspektiv
Ibland hittar vi en fin bild som vi tycker passar perfekt för en artikel eller på vår webbsida. Problemet är dock att vi då tenderar att välja bilder som bara vi själva förstår meningen med. Ha alltid din målgrupp i åtanke när du väljer en bild, och försök att lämna dina egna åsikter utanför beslutet.
Fråga dig själv om den bild du har valt kommer att hjälpa tittaren att förstå innehållet eller om den snarare kommer att distrahera från det budskap du vill förmedla.
Steg 3: Ta egna bilder eller använda stock photos?
Idag är det fullt möjligt att ta en snygg bild med hög kvalitet genom att använda din mobilkamera. Det sparar både tid och pengar, och kan bli riktigt bra under rätt förutsättningar. Nackdelen är att det fortfarande krävs en del kunskap för att ta riktigt bra bilder, såsom insikt i ljussättning och bildkomposition. Innan du börjar fotografera själv kan det vara bra att läsa på eller gå en kurs för hur du gör för att skapa riktigt vasst bildmaterial.
Å andra sidan finns det gott om stock photos idag. Stock photos eller köpta bilder är fotografier och videor licensierade för specifika användningsområden. Dessa säljs vanligtvis av en bildbyrå, och kan vara väldigt effektiva för dig som regelbundet använder bilder för artiklar eller inlägg på din hemsida. Det finns många databaser som tillhandahåller högkvalitativa bilder helt gratis, som dessutom passar för alla tillfällen. Nackdelen är att stock photos tenderar att vara opersonliga, och att de redan cirkulerar på dina konkurrenters sidor. En bra idé är därför att kombinera ett urval av både egna bilder och stock photos på din webbsida.
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!
Artikeln innehåller också:
- 1 ytterligare steg för bildsättning på webben
- 4 snabba regler när du ska välja bilder
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem
Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!