Steg 1: Vilken historia vill du att din webbsida berättar?
Vilken historia ska bilderna berätta om din organisation? Ta tid på dig att fundera på vad du vill förmedla till de personer som har sökt sig till dig. Om du exempelvis arbetar på en kommunikationsbyrå kommer du att vilja du sälja er kunskap och erfarenhet. Detta kan du göra genom att inkludera porträtt på dig själv och övriga medarbetare kombinerat med bilder på er “in-action”: vid seminarium eller när ni arbetar med kunder.
Om du arbetar offentligt vill du kanske hellre förmedla en känsla av ansvar och service. Här kan du inkludera bilder från projekt som genererat en positiv förändring i människors liv eller bilder på personer ni har hjälpt. Kom ihåg att få ett skriftligt godkännande från personen som fotograferas innan bilden publiceras. Läs mer om GDPR-kraven här.
Detta kommer att hjälpa dig att undvika välja slumpmässigt valda bilder som inte går i linje med din organisations målsättning. Var strategisk i både dina bildval och i dess placering!
Steg 2: Bildsätt från ett utifrånperspektiv
Ibland hittar vi en fin bild som vi tycker passar perfekt för en artikel eller på vår webbsida. Problemet är dock att vi då tenderar att välja bilder som bara vi själva förstår meningen med. Ha alltid din målgrupp i åtanke när du väljer en bild, och försök att lämna dina egna åsikter utanför beslutet.
Fråga dig själv om den bild du har valt kommer att hjälpa tittaren att förstå innehållet eller om den snarare kommer att distrahera från det budskap du vill förmedla.
Steg 3: Ta egna bilder eller använda stock photos?
Idag är det fullt möjligt att ta en snygg bild med hög kvalitet genom att använda din mobilkamera. Det sparar både tid och pengar, och kan bli riktigt bra under rätt förutsättningar. Nackdelen är att det fortfarande krävs en del kunskap för att ta riktigt bra bilder, såsom insikt i ljussättning och bildkomposition. Innan du börjar fotografera själv kan det vara bra att läsa på eller gå en kurs för hur du gör för att skapa riktigt vasst bildmaterial.
Å andra sidan finns det gott om stock photos idag. Stock photos eller köpta bilder är fotografier och videor licensierade för specifika användningsområden. Dessa säljs vanligtvis av en bildbyrå, och kan vara väldigt effektiva för dig som regelbundet använder bilder för artiklar eller inlägg på din hemsida. Det finns många databaser som tillhandahåller högkvalitativa bilder helt gratis, som dessutom passar för alla tillfällen. Nackdelen är att stock photos tenderar att vara opersonliga, och att de redan cirkulerar på dina konkurrenters sidor. En bra idé är därför att kombinera ett urval av både egna bilder och stock photos på din webbsida.
Steg 4: Redigera dina bilder utifrån din organisations tonalitet.
Var inte rädd för att redigera dina bilder på ett sätt som stämmer överens med din tonalitet. Du kan exempelvis färgfiltrera bilder eller addera grafiska element, såsom logotyp eller annan text. Detta kommer att ge direkt igenkänning och stärka varumärkets visuella identitet.
Fundera på hur du kan skapa en sammanhängande bildspråk och var konsekvent i hur du använder det för bästa resultat. Var inte rädd för att experimentera innan du landar i en slutgiltig produkt, och ta inspiration från andra varumärken som du tycker har lyckats med sin visuella identitet.
Att välja bilder: 4 snabba regler
- Välj bilder av hög kvalitet. Med en högupplöst bild blir det betydligt lättare att redigera, justera storlek eller beskära utan att förlora i kvaliteten. För en vanlig bild på hemsida eller blogg rekommenderas storleken 1080 pixlar, använd gärna filformaten JPEG eller PNG!
- Använd bilder med människor. Vi människor relaterar bättre till bilder med andra människor. Se därför till att inkludera mänskliga element i dina bilder, även om det exempelvis bara är en hand.
- Anlita en fotograf vid behov. Om du ska skapa innehåll för en kampanj eller annat som kräver ett mer specifikt bildmaterial så kan det vara värt kostnaden att anlita en professionell fotograf.
- Undvik allt för generiska stock photos. Försök att hitta bilder som sticker ut ur mängden för att göra ditt innehåll så engagerande som möjligt. Några av de bästa bildbankerna är helt gratis, såsom Unsplash, Pixabay, Pexels, Pikwizard Background Designs.
Källor: