Den här artikeln är en del av Sveriges Kommunikatörers julkalender, där vi varje dag i december bjuder på spännande och lärorika spaningar och insikter från kommunikationsexperter.
Misslyckas man med förberedelserna, så förbereder man ett misslyckande
Det är lätt att undvika kriser – men ändå helt omöjligt. I teorin handlar det bara om att undvika risker. Men i praktiken går det inte. För shit happens förr eller senare när personer är inblandade. Och organisationer består av människor med fel och brister. Vissa gör misstag på grund av okunskap, andra på grund av lathet och vissa försöker helt enkelt lura systemet. Alltid när människor är inblandade kommer det att finnas risker. Vad din organisation kan, och bör, göra är att förbereda sig för det värsta, men hoppas på det bästa. Vår erfarenhet är att de organisationer som är bäst på att hantera kriser också är de som är medvetna om att saker lätt kan gå fel. Men ibland träffar skiten fläkten ändå – här kommer därför tre kristips som kan hjälpa din organisation när det stormar.
1. Ingen annan kommer att föra fram dina bästa argument
Om du befinner dig i en kris, tänk inte först på vad du ska säga – tänk på vad du ska göra och säg sedan vad du gör. Om man har som ambition att agera ansvarsfullt, professionellt, handlingskraftigt, empatiskt och så öppet som möjligt så har man goda förutsättningar att klara de flesta situationerna – det tenderar nämligen att minska dramat. Men om man lägger locket på eller rentav ljuger så ökar dramat.
2. Se till att släcka även små bränder
En gnista kan leda till en eld som sprids snabbt om den inte hanteras i tid. Men om gnistan inte släcks kan det bli en farlig brand. Om man vill undvika stora kriser måste man också ta till synes små problem på allvar. Dagens medievågor passerar snabbare än någonsin. Men mediaminnet är för evigt via sökmotorer. Gårdagens nyheter har tidigare hamnat i papperssamlingen, medan dagens avslöjanden lever för evigt via Google. Därför är det viktigare än någonsin att agera snabbt på till synes små problem innan de får chansen att leva vidare och äventyra din organisations förtroende.
3. Servera beska piller själv
Media är en viktig målgrupp att kommunicera med i kris, men media är endast en av flera målgrupper. Oftast är organisationens ägare, styrelse, ledning, chefer, fack, medarbetare, samarbetspartners, leverantörer, ambassadörer, myndigheter med fler minst lika viktiga. Även om det är jobbigt att leverera beska piller så är det bättre att själv informera dina viktigaste målgrupper innan de sätter kaffet i vrångstrupen när de läser morgontidningen.
Ha som nyårslöfte är att inte lägga locket på när det börjar brännas och se till att släcka små bränder tidigt innan de får möjlighet att bränna ned hela organisationen!
Om Wings PR
Wings PR är specialiserade på pressarbete, medieträningar och kriskommunikation då mycket information ska ut på ett begripligt sätt till många på kort tid. Byrån drivs av Hampus Knutsson som är krisexpert och har närmare 20 års erfarenhet av kriskommunikation, strategisk rådgivning, pressarbete och internkommunikation, samt Alice Hedin, PR-konsult och krishanterare. Hampus föreläser även för Sveriges kommunikatörer om kriskommunikation och krishantering.
Vill du lära dig mer om krishantering?
Krishantering - så klarar du en mediestorm
Att misslyckas med förberedelserna är att förbereda ett misslyckande.
- På distans 21 maj
- På distans 2 okt
- På distans 2 dec

Snabbkurs i krishantering: "Det är lätt att undvika kriser – men ändå helt omöjligt"
Hem Kunskapsbank Artiklar Snabbkurs i krishantering: "Det är lätt att undvika kriser – men ändå helt omöjligt" Snabbkurs i krishantering: "Det är lätt att undvika kriser – men ändå helt omöjligt" Nu under den mörkaste tiden på åren tänder vi ljusen och firar såväl jul som nyår, vilket innebär både avslut av det gamla och nystart.

Inhouse-produktion, agila processer och teamwork: Så ledde Kristina Stutterheim förändring på Systembolaget
Hur gör man för att få med medarbetare på ett förändringsarbetet?
