Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Värdet av att aktivt arbeta med SEO: ”Relevant och högkvalitativ trafik”

Genom att investera tid och resurser på SEO kan ni säkerställa att er webbplats blir synlig för en bred och relevant målgrupp samtidigt som trafiken till er webbplats ökar. Christine Jansson, konsult på Dentsu, understryker vikten av att hålla sig kontinuerligt uppdaterad om de ständigt pågående förändringarna inom SEO.

En blond kvinna som ler mot kameran.

Christine Jansson har arbetat med webb och digital marknadsföring i tio år. Under de senaste sex åren har hon specialiserat sig inom SEO och arbetar nu som konsult på Dentsu (iProspect). På Dentsu hjälper hon olika kunder att öka sin synlighet och nå sin målgrupp. 

Nu kliver Christine in i rollen som kursledare för "Grundkurs i SEO". Under kursen kommer hon att dela med sig av sin omfattande erfarenhet inom området för att hjälpa andra att förstå och dra nytta av sökordsoptimering.

Hur är SEO avgörande för framgångsrika verksamheter? 

– Att arbeta aktivt med SEO leder till att du syns med ditt innehåll när din målgrupp aktivt söker efter information på sökmotorer som Google. Du kan därmed finnas där med information, inspiration och annat relevant innehåll, när personen är som mest mottaglig för det du vill nå ut med. Det leder till relevant och högkvalitativ trafik till din webbplats.

– SEO ger långsiktiga resultat och är ett kostnadseffektivt sätt att nå sin målgrupp. Genom att se till att du har en väl SEO-optimerad webbplats kan du dessutom synas under alla stadier av din målgrupps användarresa (kundresa). 

Vad finns det för utmaningar gällande SEO?

– Arbetet med SEO involverar såväl innehåll, som teknisk utveckling och länkarbete. Det kan innebära att du behöver involvera personer från flertalet avdelningar i en del projekt. Då gäller det att få med många olika kollegor i organisationen på "SEO-tåget". SEO ger oftast inte heller lika snabba resultat som annonser. Det kan ta ett litet tag innan en insats bär frukt. Det är därför viktigt att kunna visa på värdet med SEO-arbetet för såväl chefer som andra intressenter. Det är också en värld i ständig förändring, vilket gör att det gäller att hålla sig uppdaterad om till exempel ändringar av Googles algoritm.

Varför är det viktigt att utveckla sin SEO-kunskap?

– Genom att aktivt arbeta med SEO kan du nå ut till många, utan att behöva betala per klick/visning som med annonser. Om du lyckas bra kan SEO-arbetet göra att ni driver in organisk trafik för en lång tid framöver. Du har dessutom fördelen att du ofta kan börja med att SEO-optimera befintligt innehåll och göra detta bättre och mer sökbart. Det ger dig på så sätt möjlighet att göra det bästa av det du redan har i form av innehåll. 

– SEO-optimering av din webbplats ger dig också en stark fördel i att synas på webben gentemot konkurrenter. Din trovärdighet som varumärke/organisation ökar och du ses ofta som en auktoritet inom just ditt område - när du syns högt upp i Googles sökresultat. Att arbeta med SEO innebär också fördelar som att du förbättrar användarupplevelsen för besökare på din webbplats, till exempel genom snabbare laddningstider. 

Vad ser du fram emot med att leda kursen?

– Det är alltid roligt att utbilda andra inom SEO och visa på de otroligt många olika sätt vi kan jobba med att synas på Google och sticka ut i sökresultatet. Det är så mycket mer än att "stoppa in några sökord i en titel och en rubrik". Att se kursdeltagare förstå de många olika faktorer som spelar in i ett bra SEO-arbete och vad de själva har för möjligheter och potential med sin webbplats är riktigt givande.

Vad är målet med kursen? 

– Efter kursen ska du som deltagare gå därifrån och kunna grunderna inom SEO. Du får också ta del av konkreta tips och guidelines som du direkt kan använda dig av för just den webbplats du jobbar med. En inblick i trender inom SEO-världen ges också under kursen. Dessutom är målet att du ska förstå värdet av att aktivt arbeta med SEO och känna dig inspirerad att lyfta arbetet till nästa nivå.