Vikten av kommunikation som egenföretagare: ”Helt avgörande för att det ska hända något”
Helena Brunkman, grundare av videoredigeringsappen Clipsk, anser att det borde vara hög status att jobba nära målgruppen, men ser ofta att det är tvärtom. Det är där hela förtroendet för verksamheten skapas, menar hon.
I vår intervjuserie "Hej medlem!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.
När Helena lämnade journalistiken för 15 år sedan, kände hon sig alltmer dragen mot att arbeta inom kommunikation och marknadsföring. Hon grundade Clipsk, en applikation som fokuserar på videoredigering, och jobbar nu som specialist inom rörlig bild.
– I mitt entreprenörskap använder jag kommunikatörens verktygslåda. Jag jobbar med all form av kommunikation, från instruktioner till marknadsföring. Men jag har även med mig kunskaper från journalistiken, som att skriva artiklar.
”Kommunikation är helt avgörande”
Kommunikation är helt avgörande för att det ska hända något överhuvudtaget, speciellt som egenföretagare, säger Helena.
– Alltmer har jag intresserat mig för hur man tolkar kommunikation, hur olika vi värderar ord och hur vi formulerar oss.
Hon anser att vi alla kan förbättra vår förmåga att lyssna som en viktig del av kommunikationen. Själv strävar hon aktivt efter att bli bättre på att verkligen förstå budskapen och faktiskt svara på de ställda frågorna.
– Nu när någon beskriver vad de önskar sig så upprepar jag alltid vad de säger med mina egna ord för att se om jag verkligen har förstått rätt. Det besparar mig oändligt mycket jobb, ibland sägs det saker som i mitt huvud låter som något annat för jag har andra valörer på ord och formuleringarna, det är helt normalt. Men jag märker att jag får mer effektiv kommunikation när jag jobbar på det sättet.
Ser på AI med entusiasm
En av utmaningarna med att jobba inom kommunikation anser Helena är den allmänna tidsbristen. I den komplexa världen som vi lever i förväntas man göra och hantera mycket, vilket skapar utmaningar i kommunikationsarbetet. Hon är dock hoppfull för framtiden och tror att den teknologiska utvecklingen kommer att underlätta arbetet för kommunikatörer.
– Jag tillhör de som gillar förändring och tycker det är spännande med AI, så jag ser på det med stor entusiasm även om jag absolut ser faror och risker, men jag tror att man kan få mycket hjälp som sparar tid för kommunikatörerna.
”Hög status borde vara att jobba nära målgruppen”
– Jag tror fortfarande att de mellanmänskliga mötena och relationerna är helt nödvändiga för en verksamhets trovärdighet, det kan man inte lämna över till en chatbot om man vill bygga varumärke och förtroende.
Helena själv tycker att jobba i supporten är den roligaste delen av sitt arbete och beskriver det som värdefullt att arbeta nära kunden. Då får man en unik inblick i utmaningar och önskemål, samt möjligheten att bygga relationer.
– Ibland upplever jag att det är högre status ju längre bort man jobbar från de man är till för. Men jag tycker att det borde vara tvärtom, hög status borde vara att jobba nära de man är till för, det är så viktigt. Inte viktigare, men det är där hela förtroendet för verksamheten skapas.
Hålla sig ajour med relevanta ämnen inom branschen
Ett sätt för Helena att hålla sig ajour är att vara medlem i Sveriges Kommunikatörer. Att ha ett nätverk och utbud relevanta kurser är en stor fördel. Medlemsförmånerna är som en bukett, säger hon.
– Sveriges Kommunikatörer har örat mot rälsen och plockar upp ämnen som är relevanta.