Lyckas med din kommunikationsplanering
En kommunikationsplan är ett dokument för förankring, styrning och uppföljning av kommunikationsarbete. Den hjälper oss att välja väg i ett antal frågor, utifrån vad som ska åstadkommas. För att nå största möjliga effekt med din kommunikation måste du arbeta strategiskt och systematiskt. Det gäller att utgå från organisationens övergripande mål och att förstå din målgrupps behov.
Föreläsare: Andris Zvejnieks är senior konsult, projektledare och varumärkesrådgivare. Andris har även undervisat i strategisk kommunikation, organisationskommunikation och vetenskaplig metod vid Mittuniversitetet.
Målgruppsanalys i praktiken
Att förstå målgruppens behov och drivkrafter är grunden för att skapa träffsäker och effektiv kommunikation. I den här mikrokursen får du en introduktionen till ämnet och ett konkret exempel på en målgruppsanalys som genomförts med ett väldigt tydligt syfte: Sveriges Kommunikatörers egen kompetenskartläggning. Du får ta del av hur undersökningen genomfördes och vad insikterna har resulterat i.
Föreläsare: Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare och medgrundare till Maniola Studios.
Är du intresserad av att lära dig mer i ämnet? Utforska kursen Målgruppsangalys och kundresekartläggning.
Tre steg till beteendeinformerad kommunikation
Vad innebär beteendeinformerad kommunikation och hur kan du använda det i ditt arbete? Det här ämnet är avgörande för dig som jobbar med kommunikation som ett sätt att förändra beteende, men också en viktig pusselbit för alla som vill kommunicera med större effekt.
Föreläsare: Niklas Laninge är psykolog och chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights. Han har arbetat med nudging och tillämpad beteendevetenskap sedan 2010 och har författat tre böcker om ämnet. Hans kundgrupp finns i regel inom produktutveckling, marknad och kommunikation. Niklas har bland annat arbetat med kunder som Folksam, SEB, PWC Experience center samt en rad offentliga aktörer så som Socialstyrelsen och Trafikverket.
Är du intresserad av att lära dig mer i ämnet? Läs mer om kursen Beteendekommunikation och nudging.
Introduktion till målsättning och mätning
Få både kunskap och praktisk övning i att följa upp effekten av kommunikation med hjälp av mätning och dataanalys!
I Introduktion till målsättning och mätning visar Lisa Walder, kursledare för Mät effekten av din kommunikation, två praktiska ramverk: SMARTa mål för att definiera kommuniationsmål med tydlig koppling till verksamhetsmål, och nyckeltal i kundresan för att jobba datadrivet och agilt med att utvärdera effekten olika kommunikationsaktiviteter.
Föreläsare: Lisa Walder, digital strateg, med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet.
Är du intresserad av att lära dig mer i ämnet? Vi erbjuder kursen Mät effekten av din kommunikation.