Listan med 150 vinnare

- Ändrad: 8 maj 2017

För femte året i rad utser tidningen Resumé näringslivets 150 superkommunikatörer, och under eventet den 16 maj på Fotografiska avslöjas alla placeringar på listan. Johan Såthe, chefredaktör på Resumé, menar att det med dagens spridning av fake news och desinformation är viktigare än någonsin att lyfta den goda kommunikationens kraft genom positiva förebilder – och att alla på listan är vinnare.

Initiativet till 150 superkommunikatörer togs för första gången under 2013. Resumé bestämde sig då för att lyfta kommunikationens roll och betydelse för näringslivet genom att uppmärksamma trender och personer som under året gjort extra intressanta insatser inom kommunikationsområdet.

–Det är ofta man hyllar den fria journalistiken, vilket såklart är superviktigt. Men det är också viktigt att prata om vikten av god kommunikation inom företag och den kommersiella kommunikationssidan, säger Johan Såthe, chefredaktör på Resumé.

Han menar också att dagens spridning av fake news, desinformation och attacker mot det fria ordet gör det extra roligt att faktiskt få uppmärksamma den goda kommunikationens kraft och sätta bra exempel för framtiden. Näringslivets 150 superkommunikatörer är också ett samarbete med Sveriges Kommunikatörer.

–De har varit med sedan länge. Vi har en gemensam mission om att sprida goda exempel inom kommunikation så det är kul att samarbeta i det här, säger Johan.

Nytt för i år

Tidigare år har en jury ensamma utsett alla superkommunikatörer, men från och med i år var nomineringen öppen för alla. Johan säger att de fått in många anmälningar – där folk nominerat både sig själva och andra.

–Jag upplever att listan över 150 superkommunikatörer under åren har blivit ett starkt varumärke. Det märks också eftersom det är många människor som vill vara med. Listan innebär så mycket mer än bara en lista och tanken är ju att den ska leva länge med uppföljningar i form av seminarier och kanske något i Almedalen.

I övrigt är konceptet sig likt. De inbjudna vet att de finns med på listan, men inte vilken placering de fått. Detta avslöjas först den 16 maj under eventet på Fotografiska, där Eva Hamilton, före detta vd på SVT kommer att moderera under eftermiddagen. Listan är heller inte officiell för allmänheten, men redan nu kan man se några som valt att berätta om sin medverkan genom hashtaggen #150superkommnikatörer på bland annat Instagram.

En enig jury

Det här är andra året som Johan själv sitter med i juryn. Han menar att det är ett tufft arbete att både nominera och ranka 150 personer rättvist eftersom bedömningen är godtycklig.

–Samtidigt är det väldigt lärorikt, och jurymedlemmarnas olika ingångsvärden har skapat många intressanta diskussioner. Men till slut har vi varit eniga, säger Johan.

I år består juryn även av Tove Langseth, vd DDB Stockholm, fjolårsvinnaren Azita Shariati, vd Sodexo, Micael Dahlén, professor Handelshögskolan, Per Schlingmann, entreprenör och föreläsare, Eva Hamilton, styrelseproffs, David Orlic, Innovationschef Prime, Stefan Stern, kommunikationschef Investor, Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen och Cecilia Schön Jansson, vd för Sveriges Kommunikatörer.

Alla är vinnare

Förutom en totalvinnare finns det sedan förra året även vinnare i fem olika kategorier.

–Anledningen till att vi utvecklade konceptet och tog fram kategorivinnare var för att sätta fokus på ännu fler bra kommunikationsinsatser. Det är dessutom roligare att vara på plats om man har chans att också bli kategorivinnare, säger Johan.

Han vill även betona att alla på listan är vinnare.

–Även plats 150 är vinnare. Ingen har presterat dåligt. Det finns personer som har gjort många goda och intressanta saker under året, men som ändå inte har fått plats på listan. 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar