4 snabba frågor – Sofie Grant på Spotify

"Att jobba med kommunikation utifrån ett kanaltänk är förlegat. Som jag ser det har kommunikationen mycket större och mer grundläggande värde i allt man gör". Möt Sofie Grant, Nordisk kommunikationschef Spotify.

Sofie Grant hamnade på nionde plats på årets 150 Superkommunikatörer. Tävlingen arrangeras av tidningen Resumé i samarbete med Sveriges Kommunikatörer och Meltwater. Placeringen innebar att Sofie blev näst högst rankad av professionella kommunikatörer på listan som även innefattar personligheter inom media och näringslivet. 

I samband med evenemanget ställde Sveriges Kommunikatörer fyra frågor till kommunikationschefen på ett av världens mest framgångsrika techbolag:

 

Hur känns det att hamna på plats nio i Resumés 150 Superkommunikatörer?

– Roligt, men jag kan inte understryka tillräckligt att jag i det här fallet representerar ett starkt team på Spotify. Att få gå till jobbet varje dag och spendera tiden med smarta, kompetenta och roliga människor är det bästa man kan önska sig i sin karriär.

Vad är bra kommunikation för dig?

– Bra kommunikation ska kännas i magen - både hos den som utformar den och hos mottagaren. En tro på det man kommunicerar och sättet man gör det på gör verklig skillnad. Hjärta och hjärna.

Vad krävs av en kommunikatör idag?

– Området är för mig otroligt brett. Att jobba med kommunikation utifrån ett kanaltänk är förlegat. Som jag ser det har kommunikationen mycket större och mer grundläggande värde i allt man gör. Vi jobbar hela tiden med att hitta nya vägar genom att utforska hur man kan skapa relevans, vara autentisk och följa upp effekten.

Vilka lärdomar har du fått med dig genom att arbeta på Spotify?

– Att vara innovativ. Det finns en otrolig kraft i att jobba på ett bolag där alla hela tiden är nytänkande i det de gör.

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar