5 tips – Så förtjänar du lojala följare med Modern Storytelling!

Storytelling är ett kraftfullt verktyg när du vill skapa engagemang kring en specifik fråga, tjänst eller verksamheten i sin helhet. Dramaturgin är kärnan – men för att nå ut behöver du ha koll på allt från algoritmer i sociala kanaler till hur du bjuder in människor till medskapande och delaktighet. Under heldagen i Modern Storytelling får du verktygen för att lyckas. Här kommer fem Storytelling-tips från kursledare Ulrika Nybäck!

Foto: Thron Ullberg

1. Vilket jobb ska berättelserna göra?

I Modern Storytelling utgår vi från vilka utmaningar som berättelserna ska hjälpa till att lösa. Ska de engagera de främsta talangerna inom ett specifikt område? Behöver du skapa opinion i en viss fråga eller lyfta försäljningen av en tjänst? När syftet är klarlagt fortsätter du med att identifiera de bästa berättelserna, vässa dem dramaturgiskt, lyssna på målgruppen och bjuda in dem till delaktighet.

2. Det krävs mod för att lyckas

För att förtjäna och behålla intresset hos människor behöver du (och ledarna i din verksamhet) vara modiga. Först när vi som lyssnar och tittar upplever dig, och din verksamhet, som autentisk, transparent och passionerad – först då kan vi tänka oss att bli lojala följare som delar och kommenterar dina stories.

3. Så påverkas minnet

Fängslande berättelser väcker känslor och hjälper hjärnan att se i bilder – och minnen som är kopplade till känslor och bilder minns vi lättare och längre. Och med tanke på att vi möts av tusentals budskap varje dag så gäller det att veta hur man skapar berättelser som engagerar.

4. Dramaturgin är kärnan

Den dramaturgiska kurvan börja med att du slänger ut en spännande krok för att fånga tittaren, läsaren, lyssnaren. I berättelsen finns alltid en huvudperson eller hjälte – och ofta en antagonist eller ett hot. Fängslande berättelser utmärks också av att det pågår någon typ av kamp eller konflikt – inre eller yttre. Och så gäller det att avsluta berättelsen på ett tankeväckande sätt. Vi undersöker också när det är relevant att bjuda in till delaktighet och medskapande.

5. Kan dina följare bli medskapare?

Att få bidra med förslag på förbättringar eller förändringar upplevs av de flesta som motiverande och stimulerande. Under heldagen i Storytelling går vi igenom hur du kan göra för att gå från dialog och snabba svar i kommentarsfälten – till att bjuda in människor till medskapande och delaktighet.

PS! Kort är ingen universallösning

Eftersom digitaliseringen har lett till att många av oss har kortare tålamod än tidigare, är det lätt att dra slutsatsen att vi enbart ska skapa korta filmer, texter och poddar. Men de följare som redan är engagerade och kunniga inom ett visst område förväntar sig mer djuplodande berättelser i form av spaningar, expertråd eller reportage. De människor som däremot inte känner till din verksamhet behöver du väcka intresset hos med korta, fängslande stories.

Kursen Modern Storytelling

Under den här heldagen djupdyker vi i modern storytelling som gör att du knyter starkare band till dina följare och ökar deras motivation att dela dina stories. Vi går igenom hur du engagerar följare och driver affären med berättelser. Vi belyser storytelling för olika sociala medier, story storms, dramaturgin, vikten av delade värderingar – och den som vågar får kliva upp på scenen och få återkoppling på sina stories.

Jönköping 13 november 2018, Läs mer eller anmäl dig här

Göteborg 21 november 2018, Läs mer eller anmäl dig här

Stockholm 28 november 2018, Läs mer eller anmäl dig här


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar