Almedalen: AI och etik i fokus på Sveriges Kommunikatörers seminarier

Under årets Almedalsvecka tar vi oss an två av samtidens stora frågor; dels förtroendet för medier och etikens roll för kommunikatörer, dels utvecklingen av ny teknik och AI.

När det som kallas den fjärde industriella revolutionen gör sitt intåg omstöper det affärsmodeller och sättet vi arbetar på i många branscher. Flera av de experter Sveriges Kommunikatörer har pratat med under våren har påpekat att en förståelse för digitaliseringen är en viktig kompetens för kommunikatörer i framtiden.

I en intervju vi gjorde med Daniel Tisch, vd på Argyle Public Relationships och tidigare styrelseledamot i Global Alliance for Public Relations and Communication Management, svarade han så här på frågan om vilken han ansåg vara den viktigaste kompetensen för framtidens kommunikatörer.

– Vi måste lära oss att förstå data och tolka data så att vi kan dra slutsatser som gör det möjligt för oss att driva olika sorters beteenden, säger Daniel Tisch.

Men utvecklingen av AI och nya teknologiska framsteg reser frågor om etik, ansvar och värderingar. De etiska yrkesnormerna för kommunikatörer blir viktigare att förstå och utgå ifrån. Hur hjälper den etiska kompassen kommunikatörer att hantera alternativa fakta, ett polariserat samhällsklimat, exploatering, minskad tillit, klimatutmaningar, integration och jämställdhet?

Var med och diskutera dessa frågor med oss i Almedalen. Mer information och tid och plats hittar du här nedanför.

 

Information om Sveriges kommunikatörers seminarium i Almedalen


AI och digitalisering kräver ny kommunikation
När: måndag, 2/7 kl. 11-12
Var: Strandgatan 34, Visby

Varumärket, kommunikatören och etiken
När: tisdag, 3/7 2018 11:00 - 12:00
Var: Strandgatan 34, Visby

Läs mer om våra evenemang på årets Almedalsvecka i Visby!


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 
loader
Laddar