Är kärlekssagan mellan journalister och kommunikatörer slut?

- Ändrad: 5 juli 2017

Traditionella mediers makt minskar och många organisationer satsar på att skapa egna mediehus. Betyder det att kärlekssagan mellan journalister och kommunikatörer är slut? Det diskuterades på Sveriges Kommunikatörers andra seminarium under Almedalsveckan. I panelen fanns Thomas Mattson, Per Ljungberg, Moa Kärnstrand och Cecilia Schön Jansson. Nästa vecka släpps seminariet som podd.

Per Ljungberg, kommunikationschef på PostNord Sverige, fick först äntra scenen när Sveriges Kommunikatörer bjöd in för att diskutera hur relationen mellan journalister och kommunikatörer ser ut idag.

Han betonade vikten av att skapa eget redaktionellt material för att på det sättet kunna förmedla en egen vinkel. Postnord arbetar idag med native advertising, och Ljungberg menade att det är viktigt att skapa innehåll som är intressant för mottagaren och som passar in i vald mediekanal. Samtalet om native advertising kom sedan att dominera diskussionen när Thomas Mattson, chefredaktör på Expressen, Moa Kärnstrand, journalist och författare och Cecilia Schön Jansson, vd på Sveriges Kommunikatörer, tog plats i panelen.

På frågan om sociala medier är ett hot mot tradionella medier svarade Thomas Mattson att det i framtiden kan komma att uppstå ett finansieringsproblem om fler kommer att konsumera nyheter på sociala medier. Han menade även att det är ett stort problem att sociala medier, som till exempel Facebook, inte rensar bort hot och hat, vilket är självklart för en seriös medieaktör.

Native advertising

Thomas Mattson tog sig sedan an frågan om native advertising. I USA har den här typen av marknadsföring fått stort genomslag och Sverige ligger fortfarande efter, sade han och försatte med att påstå att det är ett problem med dålig native advertsing där annonsören inte länkar vidare till redaktionellt innehålle med hög klass, utan istället till en säljig kampanjsida: "medier bör inte publicera dålig native advertising då det skrämmer bort seriösa annonsörer".

Cecilia Schön Jansson betonade att både journalister och kommunikatörer är viktiga för en demokrati - men på olika sätt. Journalistens uppdrag är att granska och objektivt förmedla nyheter medan kommunikatörens uppdrag är att företräda en verksamhet och hålla intressenter underrättade. En kommunikatörer är en kommunikatör, och en journalist är en journalist, och ibland uppstår en överlappning som kan vara problematisk menade Schön Jansson.

Två olika roller

I frågan huruvida journalister kan ägna sig åt att skapa native advertising-innehåll sa Cecilia Schön Jansson följande:

– Man kan inte vara journalist på förmiddagen och kommunikatör på eftermiddagen.

När Moa Kärnstrand delade sin syn på relationen mellan journalister och kommunikatrer berättade hon att hon ibland upplever att kommunikatörer agerar grindvakter för att göra det svårare för journalister att granska. Därtill menade hon att det är problematiskt att organisationer numera snabbt och ofiltrerat kan förmedla ett narrativ. 

Seminariet avslutades med en eldig diskussion om problematiken med att organisationer snabbt kan nå ut med ett narrativ medan de är under granskning. Den utvecklingen har lett till att journalister idag har en tendens att snabbt vilja publicera sitt material vilket är negativt för både medier och organisationer, menade Thomas Mattson. 

Nästa vecka publiceras seminariet som podcast. Du hittar Sveriges Kommunikatörers poddar här.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar