Att möta informationspåverkan - Handbok för kommunikatörer

Hur kan kommunikatören på bästa sätt identifiera och förebygga informationspåverkan som riktas mot den egna verksamheten? Tidigare i år framställde MSB, tillsammans med forskare från Lunds universitet, en handbok i att möta informationspåverkan. Handboken riktar sig huvudsakligen till kommunikatörer i offentlig sektor och sammanställer aktuell forskning rörande hur en organisation framgångsrikt kan möta informationspåverkan.

Målsättningen är att handboken, och forskningsresultaten den grundar sig på, ska stärka kommunikatörers medvetenhet och förmåga att identifiera och förebygga informationspåverkan som riktas mot den egna organisationen. Handboken består av tre delar:

Medvetenhet

Vad är informationspåverkan och hur kan kommunikatören upptäcka när den egna organisationen är utsatt?

Identifiera

Vad är syftet med informationspåverkan, vilka är de centrala teknikerna som används?

Möta

Hur kan kommunikatören arbeta för att förebygga informationspåverkan mot den egna organisationen och hur tar organisationen tillvara på erfarenheterna av att vara utsatt?

Handboken kan, enligt MSB, med tiden komma att uppdateras om omständigheterna och det kommunikativa landskapet förändras.

Läs handboken ”Att möta informationspåverkan” här.

 

Vidare läsning om hur kommunikatörer kan förebygga och bemöta informationspåverkan

Årets upplaga av European Communication Monitor, världens största vetenskapliga undersökning bland yrkesverksamma kommunikatörer, riktade särskild uppmärksamhet på utmaningarna med fake news och hur vi kan hantera dem.

Ta del av resultatet från European Communication Monitor 2018 här.

European Communication Monitor organiseras av European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) som representerar cirka 500 akademiker inom kommunikationsbranschen samt European Association of Communication Directors (EACD) som är en medlemsorganisation för personer med ledande befattning inom branschen. ECM får också stöd av Premium Research, en ledande global aktör inom kommunikationsforskningen och medlem i Cision Group, samt Fink & Fuchs, Wiesbaden, en digital kommunikationspartner. Jesper Falkheimer, professor vid Lunds universitet och föreläsare på Sveriges Kommunikatörers Communication Executives Program, är svensk representant för European Communication Monitor. 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar