Del 1: Insikter från forskningsprojektet ”Den kommunikativa organisationen”

I fem filmer sammanfattar Charlotte Simonsson huvudinsikterna från rapporten "Den kommunikativa organisationen". Projektet som har pågått i tre år är det största av sitt slag i Sverige och undersöker vilken roll kommunikation spelar för företags varumärken, krishantering, opinionsbildning och CSR (Corporate Social Responsibility). Sveriges Kommunikatörer presenterar stolt tre av fem filmer om insikterna från "Den kommunikativa organisationen" – ett av världens största forskningsprojekt inom strategisk kommunikation.

Charlotte Simonsson, Fil. dr, universitetslektor på Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet är en av de forskare som har varit med och författat rapporten. I filmerna här nedanför sammanfattar hon tre av de viktigaste insikterna från rapporten. Filmerna handlar om allt från vikten av kommunikation för framgångsrika företag till högsta ledningens och medarbetarnas kommunikativa roll.

– Rapporten är viktig därför att det är den första rapporten som tar ett sådant övergripande tag om kommunikationens roll för svenska företag och organisationer. Här finns mycket att lära för alla som arbetar med kommunikation eller överhuvudtaget har ett intresse för kommunikation, säger Charlotte Simonsson.

Insikt 1 - Kommunikation avgörande för framgångsrika företag

 

Insikt 2 - Högsta ledningens kommunikation bidrar till högre medarbetarengagemang

 

Insikt 3 - Medarbetarna är osäkra på sin organisatoriska roll

 

Om forskargruppen:
Forskarna i projektet är Mats Heide, Jesper Falkheimer, Howard Nothhaft, Sara von Platen och Charlotte Simonsson. Projektet drivs av Institutionen för strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg i samarbete med Sveriges kommunikatörer.

De medverkande företagen och organisationerna:
Eon, Göteborgs stad, IKEA, Länsstyrelsen Västernorrland, Malmö stad, NCC, Polismyndigheten, PostNord, Stockholms stad, Västra Götalandsregionen

Läs eller ladda ned rapporterna från forskningsprojektet här.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

 

loader
Laddar