Digital storytelling viktigaste trenden enligt internationell studie

- Ändrad: 18 april 2017

Nu är äntligen årets Global Communication Report här. Kommer kommunikation och marknad fortsätta att integreras? Vilka trender påverkar oss kommunikatörer mest? Borde PR byta namn? Svaret får du här.

The Global Communications Report är en omfattande internationell undersökning som syftar till att ge inblick i kommunikationsbranschens utveckling. Undersökningen baseras på en digital enkätundersökning som kommunikatörer och PR-chefer över hela världen svarar på.

Digital storytelling är hetaste trenden

När PR-chefer och kommunikatörer får frågan vilken trend som kommer att vara viktigast för branschen de kommande åren så svarar hela 88 procent digital storytelling. Även marknadsförare och marknadskommunikatörer anser att digital storytelling är den viktigaste trenden.

Högt på listan hamnar även social listening, social purpose och big data. Även studenterna som har svarat på enkätundersökningen anger samma trender som mest betydelsefulla.

Kommer kommunikation och marknad fortsätta integreras?

Nästan 50 procent av PR-cheferna och kommunikatörerna tror att kommunikation och marknad kommer fortsätta att integreras de närmsta fem åren. Hos marknadscheferna är siffran ännu högre, hela 60 procent. Undersökningen visar att 18 procent av corporate communication-avdelningarna rapporterar direkt till marknadsavdelningen. 

Borde PR byta namn?

87 procent av de tillfrågade PR-cheferna och kommunikatörerna tror inte att termen public relations kommer att beskriva deras arbetsuppgifter på ett adekvat sätt om fem år. Utmärkande är att kommunikatörer på kundsidan i större utsträckning är bekymrade av termen – 41 procent tycker att termen ska bytas ut, på byråsidan är siffran 33 procent.

Mer köpt media, mindre förtjänad

PR-cheferna och kommunikatörerna tror att förtjänad media, eller det vi kallar PR, kommer att minska de kommande fem åren. Istället kommer en större del av kommunikationsbudgeten läggas på köpt media, som till exempel annonsering. Framför allt tror man att branded content och influencer marketing kommer att öka (vilket primärt är köpt media). 

Vill du veta mer om vad kommunikatörer tror om framtiden? Hela rapporten hittar du här.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

loader
Laddar