“Döda inte kreativa koncept med konsensusbeslut”

Att ligga i framkant handlar inte om att vara först på det nya sociala mediet eller utveckla den snyggaste appen, utan om att förstå sin målgrupp. Det menar Ulrika Friberg på konsultföretaget Digitalisera som delar med sig av några insikter kring digitala beteenden.

Ulrika Friberg säger att en del av hennes möten med marknadschefer och kommunikationsansvariga de senaste åren har präglats av frustration och uppgivenhet över förändringstempot digitalt, någon hon kallar för kanalstress.

– Det digitala medielandskapet ser verkligen förvirrande ut på ytan, men det beror på att vi fokuserar på fel saker. Det är mindre viktigt för mig att hålla koll på exakt hur alla nya sociala medier fungerar utan fokusera på målgruppernas digitala beteenden, för de gör att jag kan förutspå vilka kanaler man kan nå dem i oavsett med vilket tempo nya appar uppstår.

Att fördjupa sin förståelse för målgrupperna är avgörande. Den får man genom att träffa dem i verkligheten och lyssna på dem, samt att verifiera deras beteenden med webbstatistik. Därefter kan arbetet planeras.

– Våga fatta beslutet och våga misslyckas. Det värsta som kan hända är att man lär sig något man inte tidigare visste. För det bästa sättet att döda ett kreativt koncept är att låta alla tycka och tänka om den och sedan fatta ett konsensusbeslut.

Ulrika ser en skillnad i hur man jobbar med de här frågorna i branschen, och hon tror att man kan lära mycket av varandra. För den privata sektorn handlar det om att lära sig jobba långsiktigt och uthålligt, medan offentliga organisationer kan lära av den privata sektorn när det handlar om att pitcha sin kommunikationsidé internt.

– För mig som jobbar med både vinstdrivande företag och offentlig verksamhet ser jag ett ganska stort intresse för varandras arbetssätt när det kommer till digitala medier och jag hoppas att 2016 kommer att innehålla mycket mer av prestigelöst lärande av varandras kommunikationstraditioner.

 

Foto: Maja Eriksson

loader
Laddar