Essity, en kommunikativ förändringsresa som heter duga

- Ändrad: 3 december 2018

Bakom kulisserna på SCA pågick ett gigantiskt förändringsarbete från hösten 2016 till våren 2017, till en början i ett ”mörkt rum”. Hygien och hälsa hade vuxit förbi skogsindustridelen och man ville skapa ett nytt globalt bolag med ett nytt namn och varumärke. På bolagsstämman i april 2017 sa aktieägarna ja och Essity föddes.

Gästskribent: Astrid Boisen


Sveriges Kommunikatörer gjorde ett studiebesök på Essitys nybyggda affärscenter i Mölndal i november. Vi lyssnade på deras globala varumärkesdirektör Frida Ohlander, som förklarade förändringsprocessen bakom varumärket när hon och den nordiska kommunikationsdirektören Sofia Hallberg, bjöd in till en mycket uppskattad frukost. 

Det tajta teamet, som fått i uppgift att ta fram ett nytt namn och varumärke hade ett krav. Namnet skulle matcha företagets vision, anda och kultur “Dedicated to improving well-being through leading hygiene and health solutions”.

Man sökte essensen i företaget, det som är ett företags DNA. Namnet skulle vara unikt, fungera globalt och digitalt, vara enkelt att minnas, passa sökoptimering, fungera väl på sociala medier och det fick inte skapa negativa associationer. Och just essensen är en del av hemligheten. Essity är en lyckad lek med orden essential och necessities och logotypens e-symbol kommunicerar engagemanget och viljan att driva en global dialog kring hygien och hälsa.

Essity har trots sin korta livslängd redan fått flera utmärkelser. Bland annat blev de i våras nominerade av Sveriges Kommunikatörer för ”Bästa kommunikation näringsliv” och för några veckor sedan blev de av Dow Jones´ samarbetspartner utsedda till världsledande i sin bransch för sitt hållbarhetsarbete.

Vi fick se flera exempel på deras kommunikation, bland annat en kort och väldigt rolig sammanfattning i videoformat levererad av en tvättäkta rappare ”Bigger Better Bolder” https://www.youtube.com/watch?v=2AemkXdVNu0. Hans text tål att lyssna på. Den sätter fingret på själva affärsidén. 

När de mätte medarbetarnas nöjdhet med den interna kommunikationen efter sitt ”födelsedagskalas” visade siffrorna näst intill 100 % nöjdhet. Vi fick tre råd för ett lyckat förändringsarbete: 

  1. Börja med att skapa en tydlig strategi med hållbara beslutskriterier
  2. Kommunicera vad ni önskar målgruppen ska Veta, Känna och Göra
  3. Var transparent, både externt och internt

Om Astrid Boisen
Astrid är konsult inom kommunikation och ledarskap på BOISEN Utveckling. Hon är dessutom Regionkoordinator för Sveriges Kommunikatörer Region Västra. Du hittar mer information om vad Sveriges Kommunikatörer gör i Region Västra på regionens Facebooksida.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar