5 tips för ett framgångsrikt SEM-arbete

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM? Filip Jansson är Paid Search Specialist på iProspect och jobbar med några av Sveriges största varumärken inom både B2B och B2C. I denna Q&A förklarar Filip skillnaderna mellan SEO och SEM samt ger 5 tips till dig som vill lyckas med SEM-arbetet.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

– SEO står för Search Engine Optimization (också kallat organiskt sök) och innebär att man optimerar sin webbplats för att få så bra synlighet som möjligt bland de organiska sökresultaten (det ej betalda utrymmet på sökresultatsidan). SEM står för Search Engine Marketing (också kallat köpt sök eller PPC: Pay Per Click) och innefattar annonserna i sökmotorerna. 

– För att dina annonser ska visas på sökresultatsidan så väljer du vilka sökord som ska aktivera dina annonser: vilka sökord du vill köpa. Du väljer också vad du är villig att betala (maxbud) om någon klickar på din annons.

– Så fort någon söker efter de sökord du vill synas på genomförs en blixtsnabb budgivning som avgör om din annons kommer att visas och hur högt upp på sökresultatsidan den visas. Det är inte endast maxbudet som spelar in, utan ett flertal andra faktorer som exempelvis annonsrelevans. 

– Inom SEM finns även så kallade ”shoppingannonser” vilka fungerar som en prisjämförelsetjänst.

– Kort och gott: inom SEM betalar man för synlighet i sökmotererna, inom SEO optimerar man sin webbplats för att synas organiskt. Se bilden längre ned för en bättre uppfattning.

Vad är den vanligaste missuppfattningen om SEM?

– Många tror att ingen klickar på sökannonser. Detta stämmer inte. sökannonserna utgör en stor del av sökresultatsidan och får därav mycket synlighet och genererar många klick.

Är SEM bara för Google?

– Nej! Även om Google är den största sökmotorn i Sverige så finns fördelar med att annonsera i andra sökmotorer som exempelvis Bing. Bing är som regel mer kostnadeffektivt på den svenska marknaden. Genom att allokera en del av din budget för annonsering hos Bing ökar chansen för fler konverteringar till samma kostnad. 

– Om vi tittar utanför Sverige så ser marknadsandelarna annorlunda ut bland sökmotererna: i Kina dominerar Baidu, i Ryssland är Yandex.ru störst, och Yahoo har en fjärdedel av marknadsandelen i Japan.

– Anpassa ditt val av sökmotorer utefter vilken målgrupp du vill nå samt vilken marknad du ska annonsera i. 

Vad är dina 5 bästa tips för att lyckas med SEM?

1. Sätt tydliga mål
– Är målet att sälja produkter eller tjänster online? Eller vill du öka ditt varumärkes kännedom? Oavsett vilken KPI du väljer att optimera mot, håll dig till denna målsättning och följ de metrics (mätpunkter) som är relevanta. Är verkligen många klick bra om väldigt få som klickar på annonserna inte konverterar/köper något? Försök att få ut så mycket som möjligt ur din budget.

2. Var relevant
– Sökmotorernas primära uppgift är att presentera så relevanta sökresultat som möjligt baserat på vad användaren söker efter. På grund av detta spelar relevansen en stor roll i SEM. Se till att din annonscopy speglar landningssidan man hamnar på om man klickar på annonsen och att sökorden du köper är relevanta för din tjänst. Sökmotorerna premierar detta vilket innebär att du kan få bättre annonsplacering och ett billigare klickpris. Samtidigt ökar dina chanser för att få fler relevanta klick. En win-win helt enkelt!

3. Optimera löpande
– Se till att dina annonser endast triggas vid relevanta sökningar. Gå igenom söktermsrapporter och lägg till sökord som du tidigare missat, och lägg till negativa sökord (sökord som hindrar dina annonser att visas) för sådant du verkligen inte vill visa dina annonser på. Sträva efter en så hög visningsandel (andelen dina annonser visas sett till antalet potentiella visningar) som möjligt utan att lägga mer pengar.

4. Synka med andra kanaler
– Planerar ni en kampanj i sociala medier, TV eller OOH? Se till att synka budskapet i sökannonserna och uppdatera sökorden utefter kampanjen. Om en potentiell kund ser er annons i tidningen eller ute på stan och vänder sig till en sökmotor för att hitta mer information så ska er annons och ert budskap synas. 

5. Använd extensions
– En sökannons består av upp till tre rubriker och två beskrivningstexter. Dock finns det möjlighet att bygga ut annonsen genom att använda sig av extensions (tillägg). Exempel på extensions är: location extension så personen i fråga kan se vart närmaste butik ligger, sitelink extensions som gör det möjligt för personen som ser annonsen att klicka sig vidare till specifika landningssidor på din site. Desto fler extensions du använder, desto mer utrymme tar din annons på sökresultatsidan och desto mer relevant blir din annons, på så vis kan du få lägre klickpriser och fler relevanta klick. Se bilden ovan för exempel på extensions.

 

Är du intresserad av SEO och SEM? Sveriges Kommunikatörer arrangerar en grundkurs i ämnet den 20 mars 2019. Läs mer om kursen här.

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer. Du får tillgång till våra kostnadsfria event, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

 

loader
Laddar