Frågor till Erik Modig, ny medlem i juryn för Stora Kommunikatörspriset.

- Ändrad: 5 november 2018

Nomineringsprocessen till Stora Kommunikatörspriset 2019 har öppnat och är öppen fram till 1 februari. Det går att nominera i fem kategorier: Bästa kommunikativa ledarskap, Bästa kommunikation näringsliv, Bästa kommunikation offentlig organisation, Bästa kommunikation ideell organisation och årets unga talang. En ny jury har tillsatts och en av ledamöterna är Erik Modig, Assistant Professor på Handelshögskolan i Stockholm.

Erik Modig är forskare, föreläsare och författare. Han hör till ett av Europas ledande center i effektiv kommunikation och i sitt arbete fokuserar han främst på hur olika former av kommunikation påverkar människor samt vilka effekter och orsaker som ligger bakom mänsklig kreativitet.

Du är en av dem som blivit utsedd till att vara jury i Stora Kommunikatörspriset 2019. Vilka perspektiv kommer du att bidra med i juryarbetet?

–Främst forskarens perspektiv. Förhoppningsvis därmed ett längre och mindre trendkänsligt perspektiv. Helt enkelt den tråkiga som ifrågasätter alla nymodigheter.

Du är ett framstående namn inom kommunikationsforskning där du främst inriktar dig på effektiv kommunikation och psykologin bakom hur kommunikation påverkar våra beslut. Hur kan vi använda kunskap om hjärnan för att kommunicera bättre?

–All kommunikation som vill påverka en människa, vilket är den mesta, har hjärnan att förhålla sig till. Förståelsen för hjärnan är själva navet i att bli bättre på kommunikation. Nu har de flesta en hel del kunskap och erfarenhet om vilken kommunikation som fungerar men att djupdyka lite i hur hjärnan faktiskt bearbetar information är oftast väl investerad tid.

Juryn för Stora Kommunikatörspriset ska ha Sveriges Kommunikatörers vision i åtanke "Alla organisationer är kommunikativa". Vad är en kommunikativ organisation enligt dig?

–De som i ett första steg tänker på mottagaren av kommunikationen, inte på avsändare.

Vilken är kommunikatörens största utmaning inför 2019?

–Att göra kommunikation som verkligen ligger i linje med den långsiktiga strategin för ens eget eller företaget/organisationens varumärke. Det är lockande att springa på en rad puckar för att få kommunikationseffekter. Att välja rätt puckar som också leder till de effekter som verkligen räknas kommer att vara svårare.

Utöver Erik Modig så består juryn för Stora Kommunikatörspriset av både nya och gamla ledamöter. De är Per Mossberg, juryns ordförande och Senior Advisor på Diplomat, Eva Corp, kommunikationschef på Regeringskansliet, Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, Hanaw Rashid, digital strateg och föreläsare på The Amazing Society, Katarina Mohlin, Head of Communication på If P&C Insurance och Marcus Thomasfolk, Head of Communications på Volkswagen Sverige.

 

Nominera till Stora Kommunikatörspriset 2019

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar