Fyra viktiga ämnen inom kommunikation

2018 är i full gång och det händer mycket i kommunikationsbranschen. Sveriges Kommunikatörer har tittat på fyra ämnen man bör hålla ett extra öga på under årets gång.

Skribent: Agnes Tiger

GDPR ersätter PUL

Ingen har undgått den nya dataskyddsförordningen som kommer förändra hur man lagrar information och kommunicerar med sina intressenter. Den 25:e maj träder den i kraft och ersätter personuppgiftslagen (PUL). Förordningen kommer att skapa enhetliga dataskyddsregler inom EU och påverkar hur allting publiceras, från mingelbilder och bilder på personalen.

I nedanstående länk hittar du artiklar, fakta, verktyg och en videoguide till GDPR för kommunikatörer:

 

Kamerans utveckling + live-streaming

Mobiltelefonerna utvecklas i snabb takt och likaså kvalitén på bilder och videor som skapas med mobiltelefonen som verktyg. En följd av detta är att människor som går live på antingen Facebook eller Instagram har en viss press på sig att skapa kvalitativt innehåll på kort tid och ibland utan redigering eller manus. 

I nedanstående artikel berättar sociala medier-experten Hanaw Rashid om hur du förbereder och genomför en lyckad livesändning:

 

Framtiden på sociala medier

Sociala medier tar över mer och mer. En kanal som ligger i framkant enligt Sprout Social är Instagram och deras funktion med stories. Under 2017 gick stories-användandet upp och det väntas även göra det under 2018. Även AR ("augmented reality" eller, på svenska, förstärkt verklighet) har tagit plats inom sociala medier. AR innebär att bilden av verkligheten i din kamera kompletteras med datorgenererad grafik. AR används främst via appen Snapchat men har tagit sig in i Facebooks och Instagrams storyfunktioner, vilket gör fenomenet något man bör hålla koll på under årets gång. 

I nedanstående artikel avslöjar vi framgångsfaktorerna bakom bra varumärkeskommunikation i sociala medier:

 

Storytelling

Att hålla kvar publiken är en svår uppgift i dagens överflöd av information. Berättelser som skapar igenkänning, uppvisar företagets värderingar och väcker känslor är en förutsättning för att nå ut. Flertalet aktörer använder sig av storytelling vilket genererar framfart och spridning bland massorna. Via storytelling får du chansen att visa vem du är och vad företaget/organisationen står för. 

I nedanstående artikel får du lära känna Ulrika Nybäck, expert på storytelling och kursledare hos Sveriges Kommunikatörer:


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar