”Jag kommer att bidra med mitt strategiska öga”

- Ändrad: 12 november 2018

Hanaw Rashid är digital strateg och föreläsare på The Amazing Society, en content-, reklam- och mediabyrå som arbetar med att digitalisera organisationers marknadsföring. Hanaw har lång erfarenhet inom sociala medier och är nu en av de som ska utse vinnarna av Stora Kommunikatörspriset 2019.

Med 10 års erfarenhet av sociala medier och storytelling så är Hanaw en van föreläsare och strateg som sprider kunskap om hur organisationer kan sprida relevanta budskap som når igenom till mottagaren. Hon figurerar även med jämna mellanrum i TV4 Nyhetsmorgon och Sveriges Radio där hon ger expertråd om digitala medier.

Du har blivit utsedd att vara en av de som ska kora vinnarna i Stora Kommunikatörspriset 2019. Vilka perspektiv kommer du bidra med när du bedömer årets bästa kommunikationsinsatser?
–Jag jobbar med att förflytta företag till den digitala världen och har stor förståelse för hur det ska göras bäst. Eftersom jag faktiskt lever i detta dagligen vet jag vilken enorm effekt, värde och impact det har. Jag kommer att bidra med mitt strategiska öga.

Du är expert på sociala medier, digitala trender och kommunikation och har arbetat på The Amazing Society sen 2013. Vad är ditt tips till chefer och medarbetare som vill bli bättre på att kommunicera digitalt?
–Det spelar ingen roll om du jobbar för privat eller offentlig sektor, du måste ALLTID sätta din målgrupp först. Sluta skicka ut budskap bara för att ni måste eller vill och tänk istället på vad målgruppen faktiskt vill höra. Man behöver också förstå hur en viss produkt eller tjänst passar in i en livsstil och försöka anpassa det efter sin målgrupp, digitala medier handlar i allra högsta grad om tvåvägskommunikation där relevans är allt för att du ska lyckas.

Juryn för Stora Kommunikatörspriset ska ha Sveriges Kommunikatörers vision i åtanke “Alla organisationer är kommunikativa”. Ett av kriterierna i visionen handlar om att organisationen ska använda strategisk kommunikation för att nå framgång. Hur skapar man en framgångsrik digital strategi?
–Du måste börja med att sätta mål och syfte, har du inte det så blir det väldigt svårt att veta hur du ska kommunicera och du kommer heller inte veta om det du gör faktiskt har den effekten du vill att den ska ha. Sedan måste man verkligen ta tid att studera målgruppen/målgrupperna och verkligen djupdyka i dem - vad har de för intressen? Vi kan inte längre enbart se en målgrupp baserad på ålder, kön eller geografisk plats. Viktigt är att inte se den digitala strategin som något helt annat än den ”vanliga” strategin, alla är digitala idag så utgå från den befintliga strategin och förstå hur dessa kanaler kan stötta den.

Vilken är den viktigaste trenden inom kommunikation under året enligt dig?
–Värderingsdriven kommunikation är något som allt fler börjar tänka på samt vikten av inkluderande kommunikation, det här är såklart ingen trend utan något som förhoppningsvis kommer att vara med oss för alltid. Sedan är omvärldsbevakning viktigare än nånsin - att hålla koll på micro och macro-trender världen över för att hålla sig ajour med vad som händer.


Nomingeringsprocessen till Stora Kommunikatörspriset är öppen fram till 1 februari. Det går att nominera i 5 kategorier: Bästa kommunikativa ledarskap, Bästa kommunikation näringsliv, Bästa kommunikation offentlig organisation, Bästa kommunikation ideell organisation och Årets unga talang.

 

Nominera till Stora Kommunikatörspriset 2019

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar