Hon är expert på berättelser som engagerar, stärker affären och förändrar samhället

Hur kan man med hjälp av modern storytelling stärka sin affär, nå ut i bruset och påverka samhället i positiv riktning? Det är frågor som Ulrika Nybäck arbetar med och brinner för att besvara. För Sveriges Kommunikatörer berättar hon vad som väckte hennes intresse för storytelling och hur företag med hjälp av modern storytelling kan stärka sin affär och förändra samhället till det bättre.

Storytelling som passion och profession

Ulrika Nybäck är expert inom modern storytelling och hjälper både stora och små organisationer att effektivisera sin kommunikation, stärka sin affär och bygga upp sitt varumärke med hjälp av berättelser. Hon har en bakgrund inom journalistiken och är idag verksam som föreläsare och kreativ strateg på Stockholm Creative Partner. Dessutom leder hon, tillsammans med Sveriges Kommunikatörer, kursen Modern storytelling som äger rum 17 november.

Ulrikas kärlek till berättelser, scenframträdanden och kreativa uttryck började redan i barnåren när hennes pappa förberedde henne inför ett gemensamt musikuppträdande. Det var då Ulrika för första gången fick uppleva det hon kallar för "live-känslan" – den laddade stämningen som uppstår när man går upp på en scen och det inte längre finns någon återvändo. En känsla som hon lärde sig att omfamna och tycka om.

– Vi hade övat på en sång innan, jag, en av mina systrar och min pappa. Men det är svårt att helt förbereda sig på känslan som uppstår när fyrtio människor förväntansfullt tittar på dig. När pappa nickade att det var dags att ta ton konfronterades jag för första gången med "live-känslan". När det inte går att backa och man måste vara 100 procent närvarande och ha full tillit till sin kompetens och till sig själv. När man övar sig på att bli fullt närvarande kan man få ett bättre kreativt flöde och man vågar kommunicera från hjärtat, och inte bara hjärnan och logiken, menar Ulrika Nybäck.

Ulrikas kreativa uttryck och kärlek till scenen led ett rejält bakslag när hon i högstadiet blev utsatt för mobbing under några år. För att undkomma sina plågoandar blev hon tyst, vågade inte ta plats och blev livrädd för konflikter.

– Varje gång mobbarna sa något elakt urholkades modet att vara mig själv. Att bli tyst och inte ta plats eller väcka uppmärksamhet blev en överlevnadsstrategi.

Efter gymnasiet började en återfärd – en resa tillbaka till den ursprungliga kärleken till "live-känslan" och till det kreativa uttrycket. Steg för steg övade Ulrika på att våga ta plats igen, hon hittade tillbaka till skrivandet och till scenen. När hon kom ut i arbetslivet sökte hon sig till arbetsplatser och sammanhang där hon fick möjlighet att kombinera kommunikation med affärsutveckling. Kunskap som hon idag använder för att hjälpa uppdragsgivare att nå sina affärsmål med hjälp av strategisk kommunikation och storytelling.

Ulrikas passion för berättelsens kraft förstärktes år 2001 när hon i egenskap av skribent rapporterade från ett jordbävningsdrabbat område i utkanterna av San Salvador.

– I januari 2001 stod jag och en fotograf i byn Las Colinas som precis drabbats av en stor jordbävning. På skakiga knän gick vi runt med block och kamera och pratade med de drabbade. Där och då gick det upp för mig att vi behövde skildra denna story med omsorg, eftertanke och varsamhet.

Sedan dess har Ulrika arbetat med storytelling och hjälpt en mängd organisationer använda berättelser som verktyg för att stärka sin affär, bygga sitt varumärke och skapa positiv samhällsförändring.

Storytellingens betydelse och receptet för starka varumärkesberättelser

Vilken betydelse har storytelling i dagens digitala och föränderliga kommunikationslandskap? Ulrika Nybäck menar att storytelling är en förutsättning för att synas och positionera sig.

– I den digitala världen finns du inte om det inte finns berättelser kring dig och din verksamhet. Det innefattar berättelser som du själv delar och berättelser som andra delar om dig. Det bästa är när det finns en mix mellan dessa.

Hon tillägger att en stark varumärkesberättelse är genuin, personlig och står i samklang med människorna bakom varumärket och deras värderingar. Idag kan samtal om varumärket uppstå var som helst och när som helst – inte minst i sammanhang så som mingel, utbildningar eller i sociala medier. Om medarbetarna ska kunna lyfta fram varumärket i den typen av sammanhang är det essentiellt att varumärkesberättelsen är koncis, lätt att förmedla och i linje med deras värderingar.

– En bra varumärkesberättelse ska vara en kort story som alla på bolaget kan berätta. Den ska knyta an till de passioner, drivkrafter och värderingar som finns inom bolaget. Medarbetare som delar verksamhetens värderingar och trivs på sitt jobb kommer på ett naturligt sätt sprida berättelser om hur det är att jobba på den här arbetsplatsen, hur de får utvecklas i sin roll med mera. Alla medarbetare är inte "corporate talespersoner" men de pratar fortfarande om bolaget vid matbordet.

Ulrika framhåller flera fördelar med att låta värderingar ta plats i varumärkesberättelsen. För det första ökar det möjligheterna att nå ut till kunder, partners och medarbetare som delar bolagets värderingar – och de kan på sikt blir lojala ambassadörer. Rekryteringar blir inte lika kostsamma om de som rekryteras vet exakt vad bolaget står för och delar värderingarna. För det tredje kan tydliga värderingar och tydliga ställningstaganden bli första steget mot att förändra samhället till det bättre.

För att belysa hur ett tydligt ställningstagande kan leda till positiva effekter på samhället berättar Ulrika, med engagemang, om ett stort it-bolag som hon samarbetar med. Företaget förstod tidigt vikten av att ta ställning och bestämde sig för att göra ett upprop mot konfliktmineraler, råvaror där utvinningen finansierar konflikter, som en del av sitt hållbarhetsarbete. Resultatet av uppropet blev ett massivt stöd från en mängd partners som, även de, började granska sina leverantörskedjor, diskutera lösningar och ställa högre krav på leverantörer. Uppropet och ställningstagandet blev det första steget mot hållbar förändring.

– En av mina drivkrafter är glädjen i att bidra till förändring. Men för att skapa förändring måste man våga ta ställning. Man måste våga ställa sig på barrikaden och hålla upp flaggan.

Ulrika Nybäck avslutar med en uppmaning till ledare och kommunikatörer att våga vara transparenta och berätta om det som enar alla människor – nämligen utmaningar.

– Våga berätta om utmaningar, vad du lärt dig och hur verksamheten utvecklats av dem. Alla människor och verksamheter upplever utmaningar, alla har kämpat. De läsare, lyssnare, tittare som tar del av dina berättelser blir mer välvilligt inställda till dig om de upplever att du är äkta och transparent. Vi vill trots allt göra affärer med människor och inte med robotar.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Modern storytelling

17 november 2017 | Den här heldagen djupdyker vi i modern storytelling som gör att du knyter starkare band till dina följare och ökar deras motivation att dela dina stories. Vi går igenom hur du engagerar följare och driver affären med berättelser. Vi belyser storytelling för olika sociala medier, story storms, dramaturgin, vikten av delade värderingar – och den som vågar får kliva upp på scenen och få återkoppling på sina stories.

Läs mer
loader
Laddar