"Idag konsumerar vi media för att bekräfta en åsikt, inte för att ta del av fakta"

Det största problemet är inte falska nyheter, utan propaganda, menade Jan Helin på Sveriges Kommunikatörers första seminarium under årets Almedalsvecka. Tillsammans med Annika Rembe, Fredrik Bengtsson och Anna Erman deltog han i panelen som diskuterade hur kommunikatörer och journalister ska förhålla sig till desinformation och alternativa fakta. Seminariet släpps även som podd i nästa vecka.

Jan Helin, programdirektör på SVT, Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet, Fredrik Bengtsson, tillfällig kommunikationschef på Migrationsverket och Anna Erman, head of Marketing & Corporate Communications på Danske Bank Sverige stod framför full publik när Sveriges Kommunikatörer bjöd in för att diskutera frågan om falska nyheter.

Två former av falska nyheter

SVT:s programdirektörer Jan Helin inledde med att påpeka att det finns två former av falska nyheter. Den första handlar om rent påhittade nyheter som produceras på oseriösa webbplatser som utger sig för att vara riktiga nyhetsförmedlare.

Den andra formen handlar om nyheter som beskriver en utvald del av verkligheten som inte nödvändigtvis är helt felaktig, men där syftet endast är att nå ut med budskapet. Denna form likställde Helin med propaganda och både han och Fredrik Bengtsson var eniga om att propagandan är mer problematisk då den är svårare att avslöja.

"Alla medier vinklar"

Diskussionen blev intensiv när Anna Erman påstod att alla medier vinklar, även tradionella. Som exempel tog hon upp näringslivsfrågor som hon menade beskrivs olika i till exempel näringslivstidningar, som Dagens industri och Affärsvärlden, och tidningar som betraktas stå till vänster som exempelvis ETC.

Helin köpte inte Ermans perspektiv; förvisso inleds ofta artiklar med en vinkel, påstod han, men seriös press ser till att flera perspektiv uttrycks i innehållet. Helin kunde dock hålla med om att Näringslivspressen kunde bli bättre på att förmedla en mångfasetterad bild.

Communities istället för journalistik

Annika Rembe och Anna Erman förde även fram problematiken med att många idag vänder sig till communities, som till exempel Familjeliv.se, för att söka information. Den tappade trovärdigheten för media har gått så långt att människor söker information där man inte har en aning om vem avsändaren är.

Diskussionen kom även in på om organisationers satsningar på att bli sina egna mediehus är en konsekvens av falska nyheter. 

I morgon arrangerar Sveriges Kommunikatörer ett seminarium om relationen mellan journalister och kommunikatörer. Vi ses på strandgatan 34, klockan 11:15.  

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar